BENEŠ, Milan. Inkluze a integrace. Pedagogické, andragogické, sociologické a normativní pojetí (Inclusion and integration. Pedagogical, andragogical, sociological and normative conception). In Miroslav Krystoň. Andragogické študie 2018. 1st ed. Banská Bystrica: Belianum, 2018, p. 299-308. ISBN 978-80-557-1500-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Inkluze a integrace. Pedagogické, andragogické, sociologické a normativní pojetí
Name in Czech Inkluze a integrace. Pedagogické, andragogické, sociologické a normativní pojetí
Name (in English) Inclusion and integration. Pedagogical, andragogical, sociological and normative conception
Authors BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Banská Bystrica, Andragogické študie 2018, p. 299-308, 10 pp. 2018.
Publisher Belianum
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/46358978:_____/18:00000021
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN 978-80-557-1500-1
Keywords (in Czech) Integrace; inkluze; sociální politika; inkluzivní pedagogika a andragogika; inkluze a sociologie
Keywords in English Integration; inclusion; social policy; inclusive pedagogy and andragogy; inclusion and sociology
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Milan Beneš, učo 1110. Changed: 7/4/2019 14:14.
Abstract
Inkluze je poměrně nový pohled na začleňování jednotlivců a skupin do vzdělávacího systému. Pojem inkluze nahrazuje dříve používaný pojem integrace, přitom je často chápán jako nějaká vyšší a morálně hodnotnější forma dřívější integrativní pedagogiky a andragogiky. Tento příspěvek se zabývá upřesněním obou pojmů a jejich vztahu, přitom využívá i historické a sociologické poznatky. Jeho cílem není posuzovat záměry inkluze ani dosavadní skutečný přínos inkluzivních opatření. Zaměřuje se především na některé rozpory a nedořešené otázky dnešního pojetí inkluzivní pedagogiky a andragogiky.
Abstract (in English)
Inclusion is a relatively new perspective on integrating individuals and groups into the educational system. The concept of inclusion replaces the previously used concept of integration, which is often understood to be a higher and morally more valuable form of prior integrative pedagogy and andragogy. This report focuses on clarifying both terms and their relationship, using historical and sociological knowledge. Its aim is not to consider the goals or actual benefits of inclusive measures. It focuses primarily on some contradictions and unresolved issues of today's concept of inclusive pedagogy and andragogy.
Print
Add to clipboard Displayed: 18/5/2024 23:07