Informační systém Repo 

Credibility-boosting devices in corporate annual reports (in 14th ESSE Conference Abstracts)

česky | in English

Přihlášení

eduID.cz
 
VOGEL, Radek. Credibility-boosting devices in corporate annual reports (in 14th ESSE Conference Abstracts). In 14th Conference of the European Society for the Study of English (ESSE), Brno. 2018. ISBN 978-80-210-9015-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Credibility-boosting devices in corporate annual reports (in 14th ESSE Conference Abstracts)
Název česky Jazykové prostředky posilující důvěryhodnost ve firemních výročních zprávách (ve sborníku abstraktů 14th ESSE Conference Abstracts)
Autoři VOGEL, Radek.
Vydání 14th Conference of the European Society for the Study of English (ESSE), Brno, 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakta
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizace Pedagogická fakulta - Masarykova univerzita
ISBN 978-80-210-9015-6
Klíčová slova česky důvěryhodnost; implicitnost; korpus; persvaze; přesvědčování; pozitivní lexikum; reputace; vyhodnocení kvality sdělení; výroční zpráva
Klíčová slova anglicky annual report; appraisal of message quality; corpus; credibility; implicitness; persuasion; positive words; reputation
Návaznosti GA17-16195S, projekt VaV.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 5. 4. 2019 00:57.
Anotace
Apart from their informative and representative functions, annual reports of companies and institutions aim at enhancing the organisations’ image and credibility. According to the theory of communicative action formulated by Habermas (1984), credibility is based on meeting four validity claims, namely truth, sincerity, appropriateness and understandability. Credibility as such can be boosted by presenting or proving two major components, expertise and trust. A short genre incorporated in company annual reports, letters from executives (Letter from a CEO, Chairman´s statement, Chair´s Message, Letter to Shareholders, etc.) represent texts which attempt to persuade target readers about a competent management, strong visions, positive current situation and optimistic outlook. Combining the more subjective focus on trustworthiness and a more objectively based provision of credentials and achievements quoted to prove expertise, these letters in annual reports aim to persuade readers rather implicitly than explicitly, by establishing contact through direct address, personal endorsement, involvement and even cordiality. The paper analyses “executive letters” in the business documents subcorpus of the Corpus of English and Czech Specialised Discourses (CECSD 2017), with special emphasis on the selected verbs and nouns. The principal persuasive strategies identified in this genre contribute to a more public and interactive character of the otherwise relatively private and specialised discourse. The author wishes to acknowledge the support of the Czech Science Foundation, grant project 17-16195S “Persuasion Across Czech and English Specialised Discourses”.
Anotace česky
Kromě sdělné a reprezentační funkce mají výroční zprávy firem a institucí za cíl zlepšit obraz organizace a posílit její důvěryhodnost. Podle teorie komunikativní akce (Habermas 1984) je důvěryhodnost (kredibilita) založena na splnění čtyř validačních požadavků, jmenovitě pravdivosti, upřímnosti, přiměřenosti a srozumitelnosti. Credibility as such can be boosted by presenting or proving two major components, expertise and trust. A short genre incorporated in company annual reports, letters from executives (Letter from a CEO, Chairman´s statement, Chair´s Message, Letter to Shareholders, etc.) represent texts which attempt to persuade target readers about a competent management, strong visions, positive current situation and optimistic outlook. Combining the more subjective focus on trustworthiness and a more objectively based provision of credentials and achievements quoted to prove expertise, these letters in annual reports aim to persuade readers rather implicitly than explicitly, by establishing contact through direct address, personal endorsement, involvement and even cordiality. The paper analyses “executive letters” in the business documents subcorpus of the Corpus of English and Czech Specialised Discourses (CECSD 2017), with special emphasis on the selected verbs and nouns. The principal persuasive strategies identified in this genre contribute to a more public and interactive character of the otherwise relatively private and specialised discourse. The author wishes to acknowledge the support of the Czech Science Foundation, grant project 17-16195S “Persuasion Across Czech and English Specialised Discourses”.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Vogel__shortened_abstract_ESSE_2018.docx   Verze souboru 4. 4. 2019

Vlastnosti

Název
Vogel__shortened_abstract_ESSE_2018.docx
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/34267/642892/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/34267/642892/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/34267/642892/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/34267/642892/?info
Vloženo
Čt 4. 4. 2019 00:58

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 30. 3. 2020 14:22

Relevantní odkazy 

Další projekty

Službu Repozitar.cz provozuje Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity.


Nahoru | Aktuální datum a čas: 30. 3. 2020 14:22, 14. (sudý) týden | Přístupnost

Kontakty: repozitar(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz