a 2016

Edukace žáků základních škol v provádění základní kardiopulmonální resuscitace

RABASOVÁ, Pavlína

Basic information

Original name

Edukace žáků základních škol v provádění základní kardiopulmonální resuscitace

Name (in English)

Education of primary school pupils in basic cardiopulmonary resuscitation

Authors

RABASOVÁ, Pavlína

Edition

Mezinárodní vědecká konference „Pacient je naší prioritou“. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakta

Field of Study

30307 Nursing

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization

Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository

ISBN

978-80-7510-226-3

Keywords in English

unconsciousness; no breathing; basic cardiopulmonary resuscitation; adult; child; education
Changed: 23/3/2019 16:48, Pavlína Rabasová

Abstract

V originále

Úvod: Kardiopulmonální resuscitace je obecně souborem úkonů, které mohou zabránit nezvratnému poškození životně důležitých orgánů jako je mozek a srdce. Při poskytnutí kardiopulmonální resuscitace laickým zachráncem se zvyšuje šance na přežití srdeční zástavy (Šeblová, Knor a kol., 2013, s. 105). Je tedy vhodné podpořit a zkvalitnit výcvik kardiopulmonální resuscitace u laické veřejnosti. Jednou z možností je realizace edukačních programů, školení a kurzů s tématem kardiopulmonální resuscitace. Slezská univerzita v Opavě ve spolupráci s Magistrátem města Opavy takovéto edukační programy aktivně podporují. Studenti oboru Všeobecná sestra Ústavu ošetřovatelství Fakulty veřejných politik Slezské univerzity v Opavě se mohou realizovat v edukační činnosti a své odborné znalosti a praktické dovednosti předávat svým dětským posluchačům. Cíl: Realizace školení základní kardiopulmonální resuscitace pro žáky základních škol v Opavě a blízkém okolí. Cílem školení je připravit žáky vybraných základních škol v poskytování jednotlivých úkonů základní kardiopulmonální resuscitace dle aktuálních doporučených postupů pro resuscitaci 2015. Design: Edukace. Metodika: Teoretická a praktická výuka základní kardiopulmonální resuscitace u žáků vybraných základních škol. Při realizaci edukace byly využity vybrané metody – přednáška, vysvětlování, předvádění a pozorování, práce s obrazem – PowerPoint, instruktáž, praktické cvičení a hraní rolí. Edukace probíhala v období říjen – prosinec 2015. Na edukaci se aktivně podíleli studenti oboru Všeobecná sestra Ústavu ošetřovatelství Fakulty veřejných politik Slezské univerzity v Opavě. Výsledky: Celkem bylo proškoleno 506 žáků čtvrtých až devátých tříd ze 7 základních škol v Opavě a blízkém okolí. Žáci základních škol se velmi aktivně zapojili do teoretické i praktické výuky. Studentům Slezské univerzity kladli velmi věcné otázky, které se týkaly problematiky kardiopulmonální resuscitace a situací, kdy oni sami nebo jejich blízcí museli poskytovat určitou první pomoc. Žáci se během jedné edukační lekce, která byla časově vymezena na 3 vyučovací hodiny, naučili aplikovat základní algoritmus při poskytování kardiopulmonální resuscitace laickým zachráncem. Pro žáky byla nejobtížnější zejména fyzická náročnost v provádění nepřímé srdeční masáže. Závěr: Při pravidelném nácviku jednotlivých úkonů základní kardiopulmonální resuscitace získávají děti větší důvěru a sebevědomí v provádění neodkladné resuscitace. V reálné situaci tak mohou být schopni poskytnout osobě v bezvědomí první pomoc případně i neodkladnou kardiopulmonální resuscitaci. Pozitivní ohlas základních škol a proškolených dětí byl impulzem pro realizaci dálších edukačních programů. V roce 2016 se o edukační lekce přihlásilo 15 základních škol v Opavě a blízkém okolí, cílem je v roce 2016 – 2017 proškolit 1511 dětí pátých až devátých tříd.