J 2019

Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění

ADAMCZYK, Roman

Basic information

Original name

Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění

Name in Czech

Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění

Name (in English)

Foreign language competences of educators and areas of their application

Authors

ADAMCZYK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita, 2019, 1804-526X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

60201 General language studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

web

Organization

Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository

DOI

http://dx.doi.org/10.11118/lifele201909017

Keywords (in Czech)

pedagogický pracovník; cizojazyčná kompetence; komunikační dovednosti

Keywords in English

educator; foreign language competence; communication skills

Tags

ERIH Plus, Vládní seznam

Tags

Reviewed
Changed: 24/6/2019 13:29, Roman Adamczyk

Abstract

ORIG EN

V originále

Článek seznamuje se základními složkami řečové kompetence pedagoga a jejich významem se zaměřením na kompetenci cizojazyčnou. Cizojazyčné kompetence vyučujících na všech stupních škol tvoří nedílnou součást moderní profesní pedagogické činnosti a jsou historicky zakotveny v české i zahraniční lingvistické a lingvodidaktické tradici. Tvoří podmnožinu sady obecných a ´měkkých´ dovedností v oblasti komunikace a efektivní nástroj poznání v tom smyslu, že zpřístupňují cizojazyčné zdroje v knihovnách, databázích a na celé široké platformě internetu a umožňují komunikaci v interaktivním sociálním prostředí konferencí či v jiných odborných kontextech. Příspěvek se zaměřuje zejména na cizojazyčné kompetence učitelů nejazykových předmětů jako součást jejich profesní připravenosti a na sféry uplatnění těchto kompetencí v oblasti produktivních i receptivních dovedností, které tradičně zahrnují mluvení, psaní, poslech, čtení a překlad. Sbližováním jazykové a nejazykové výuky vznikly nové didaktické přístupy, které dále podtrhují význam a potenciál cizojazyčné kompetence pedagoga v jeho profesní činnosti.

In English

The present article provides an overview of key areas of educators´ language skills with an emphasis on foreign-language competence. Foreign language competences of educators at all levels of schooling constitute an integral part of contemporary pedagogical activity, being historically embedded in both Czech and foreign linguistic and language teaching traditions. The latter competences form a subset of general and ´soft´ skills in the area of communication and an effective tool of knowledge acquisition, enabling access to foreign language resources in libraries, databases and the whole of the internet platform, as well as communication in interactive social settings of conferences and other professional contexts. The article primarily focuses on foreign language competences of non-language teachers as part of their professional erudition and on the areas of application of both productive and receptive skills, including speaking, writing, listening, reading and translation. Convergence of language teaching and content subjects resulted in the emergence of new didactic approaches that further underscore the importance and potential of foreign language competence in the professional activity of teachers.
Displayed: 3/7/2025 18:34