Přehled o publikaci
	
		
		
		2019
			
	    
	
	
    Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění
ADAMCZYK, RomanZákladní údaje
Originální název
Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění
	Název česky
Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění
	Název anglicky
Foreign language competences of educators and areas of their application
		Autoři
ADAMCZYK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)
			Vydání
 Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita, 2019, 1804-526X
			Další údaje
Jazyk
čeština
		Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
		Obor
60201 General language studies
		Stát vydavatele
Česká republika
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Odkazy
Organizace
Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repozitář
			Klíčová slova česky
pedagogický pracovník; cizojazyčná kompetence; komunikační dovednosti
		Klíčová slova anglicky
educator; foreign language competence; communication skills
		Štítky
Příznaky
Recenzováno
		
				
				Změněno: 24. 6. 2019 13:29, Roman Adamczyk
				
		V originále
Článek seznamuje se základními složkami řečové kompetence pedagoga a jejich významem se zaměřením na kompetenci cizojazyčnou. Cizojazyčné kompetence vyučujících na všech stupních škol tvoří nedílnou součást moderní profesní pedagogické činnosti a jsou historicky zakotveny v české i zahraniční lingvistické a lingvodidaktické tradici. Tvoří podmnožinu sady obecných a ´měkkých´ dovedností v oblasti komunikace a efektivní nástroj poznání v tom smyslu, že zpřístupňují cizojazyčné zdroje v knihovnách, databázích a na celé široké platformě internetu a umožňují komunikaci v interaktivním sociálním prostředí konferencí či v jiných odborných kontextech. Příspěvek se zaměřuje zejména na cizojazyčné kompetence učitelů nejazykových předmětů jako součást jejich profesní připravenosti a na sféry uplatnění těchto kompetencí v oblasti produktivních i receptivních dovedností, které tradičně zahrnují mluvení, psaní, poslech, čtení a překlad. Sbližováním jazykové a nejazykové výuky vznikly nové didaktické přístupy, které dále podtrhují význam a potenciál cizojazyčné kompetence pedagoga v jeho profesní činnosti.
				Anglicky
The present article provides an overview of key areas of educators´ language skills with an emphasis on foreign-language competence. Foreign language competences of educators at all levels of schooling constitute an integral part of contemporary pedagogical activity, being historically embedded in both Czech and foreign linguistic and language teaching traditions. The latter competences form a subset of general and ´soft´ skills in the area of communication and an effective tool of knowledge acquisition, enabling access to foreign language resources in libraries, databases and the whole of the internet platform, as well as communication in interactive social settings of conferences and other professional contexts. The article primarily focuses on foreign language competences of non-language teachers as part of their professional erudition and on the areas of application of both productive and receptive skills, including speaking, writing, listening, reading and translation. Convergence of language teaching and content subjects resulted in the emergence of new didactic approaches that further underscore the importance and potential of foreign language competence in the professional activity of teachers.