J 2018

Un gateau renversé a l’ananas peut-il changer le cours de l’histoire ?

KYLOUŠEK, Petr

Basic information

Original name

Un gateau renversé a l’ananas peut-il changer le cours de l’histoire ?

Name in Czech

Může obrácený ananasový koláč změnit běh dějin?

Name (in English)

Can an Upside-Down Pineapple Cake Change the Course of History?

Authors

KYLOUŠEK, Petr

Edition

Sociopoétiques, Clermont-Ferrand, Université Clermont Auvergne, 2018, 2497-3610

Other information

Language

French

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Country of publisher

France

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

Organization

Filozofická fakulta – Repository – Repository

DOI

http://dx.doi.org/10.52497/sociopoetiques.289

Keywords (in Czech)

quebecký román; Éric Dupont; sociologie; sociopoetika; strava a stravování

Keywords in English

Quebec novel; Éric Dupont; sociology; sociopoetics; alimentation

Links

MUNI/A/1050/2017, interní kód Repo.
Změněno: 29/3/2022 03:55, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

ORIG CZ EN

V originále

La Fiancée américaine d’Éric Dupont (2012) se présente comme une saga familiale des Berg/Lamontagne dont les héros, a la recherche de leurs origines et secrets familiaux, traversent l’histoire nord-américaine et européenne du 20e siecle. La cuisine, les recettes, les repas, voire l’industrie gastronomique constituent un important filon thématique du roman. Loin de se limiter a la fonction illustrative des différents milieux, la nourriture forme un contrepoint individualiste a la nécessité historique : le corps et la nourriture s’opposent a l’Histoire et ses aléas apocalyptiques, fournissent un espace a l’épanouissement, a l’action. Sur le plan symbolique, la nourriture complete le filon thématique de l’art - musique et peinture – en s’insérant dans l’axiologie eschatologique de la damnation et du rachat.

In Czech

La Fiancée américaine Erica Duponta (2012) je sága rodu Berg/Lamontagne, jejíž hrdinové při odkrývání svého původu a rodinného tajemství procházejí severoamerickou a evropskou historií 20. století. Vaření, recepty, jídlo a dokonce i gastronomický průmysl představují důležité téma románu. Sociologicko-alimentární tematika není zdaleka omezena na ilustrační funkci různých prostředí, neboť jídlo tvoří individualistický kontrapunkt k historické nutnosti: tělo a jídlo jsou postaveny proti historii a jejím apokalyptickým hrozbám, poskytují prostor pro osobní rozvoj a aktivity. Na symbolické úrovni potraviny doplňují tématickou linii umění - hudbu a malbu - a vpisují se do eschatologické axiologie zatracení a vykoupení.
Displayed: 20/10/2024 00:20