Přehled o publikaci
2018
Un gateau renversé a l’ananas peut-il changer le cours de l’histoire ?
KYLOUŠEK, PetrZákladní údaje
Originální název
Un gateau renversé a l’ananas peut-il changer le cours de l’histoire ?
Název česky
Může obrácený ananasový koláč změnit běh dějin?
Název anglicky
Can an Upside-Down Pineapple Cake Change the Course of History?
Autoři
KYLOUŠEK, Petr
Vydání
Sociopoétiques, Clermont-Ferrand, Université Clermont Auvergne, 2018, 2497-3610
Další údaje
Jazyk
francouzština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Francie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizace
Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
quebecký román; Éric Dupont; sociologie; sociopoetika; strava a stravování
Klíčová slova anglicky
Quebec novel; Éric Dupont; sociology; sociopoetics; alimentation
Návaznosti
MUNI/A/1050/2017, interní kód Repo.
Změněno: 29. 3. 2022 03:55, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
La Fiancée américaine d’Éric Dupont (2012) se présente comme une saga familiale des Berg/Lamontagne dont les héros, a la recherche de leurs origines et secrets familiaux, traversent l’histoire nord-américaine et européenne du 20e siecle. La cuisine, les recettes, les repas, voire l’industrie gastronomique constituent un important filon thématique du roman. Loin de se limiter a la fonction illustrative des différents milieux, la nourriture forme un contrepoint individualiste a la nécessité historique : le corps et la nourriture s’opposent a l’Histoire et ses aléas apocalyptiques, fournissent un espace a l’épanouissement, a l’action. Sur le plan symbolique, la nourriture complete le filon thématique de l’art - musique et peinture – en s’insérant dans l’axiologie eschatologique de la damnation et du rachat.
Česky
La Fiancée américaine Erica Duponta (2012) je sága rodu Berg/Lamontagne, jejíž hrdinové při odkrývání svého původu a rodinného tajemství procházejí severoamerickou a evropskou historií 20. století. Vaření, recepty, jídlo a dokonce i gastronomický průmysl představují důležité téma románu. Sociologicko-alimentární tematika není zdaleka omezena na ilustrační funkci různých prostředí, neboť jídlo tvoří individualistický kontrapunkt k historické nutnosti: tělo a jídlo jsou postaveny proti historii a jejím apokalyptickým hrozbám, poskytují prostor pro osobní rozvoj a aktivity. Na symbolické úrovni potraviny doplňují tématickou linii umění - hudbu a malbu - a vpisují se do eschatologické axiologie zatracení a vykoupení.