Podrobný výpis o publikaci
NYKLOVÁ, Eva a Martin KALEJA. Research on Teacher Engagement or on Typology of (Un)Engaged Teachers in Contemporary Education. In Educational Challenges in Central Europe, Olomouc. 2018. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Research on Teacher Engagement or on Typology of (Un)Engaged Teachers in Contemporary Education |
Název česky | Výzkum k angažovanosti pedagogů aneb k typologii (ne)angažovaných pedagogů v současném školství |
Název anglicky | Research on Teacher Engagement or on Typology of (Un)Engaged Teachers in Contemporary Education |
Autoři | NYKLOVÁ, Eva a Martin KALEJA. |
Vydání | Educational Challenges in Central Europe, Olomouc, 2018. |
Další údaje | |
---|---|
Typ výsledku | Stať ve sborníku |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
WWW | an international doctoral conference |
Organizace | Slezská univerzita v Opavě – Repozitář |
Klíčová slova česky | angažovanost, teorie angažovanosti, výzkum angažovanosti, angažovaný pedagog |
Klíčová slova anglicky | engagement, engagement theory, engagement research, engaged teacher |
Příznaky | Mezinárodní význam |
Změnil | Změnila: Eva Nyklová, učo 2363. Změněno: 6. 6. 2019 05:53. |
Anotace |
---|
The engagement of teaching staff can positively affect the risk of pupils prone to failing school and early school leaving. This contribution aims to discuss the issue of engagement or its absence in pedagogical research. It discusses the typology in the ranks of teachers in the current educational concept and by qualitatively oriented procedures suggests the planned research design of the dissertation project. Engagement is presented as a research construct, as a research problem as well as the property of a particular phenomenon, in relation to those who manage the educational processes in the exercise of their profession. The message represents a presentation of the basic pillars of the whole subject, in which both authors are professionally involved. |
Anotace česky |
---|
Angažovanost pedagogických pracovníků může pozitivně ovlivnit ohrožení žáků vyznačujících se školním neúspěchem a předčasným odchodem ze vzdělávání. Příspěvek ve vztahu k této otázce má za cíl diskutovat o problému angažovanosti, případně její absenci v pedagogickém výzkumu. Řeší typologii v řadách pedagogů v současném pojetí vzdělávání a kvalitativně orientovanými postupy naznačuje plánovaný výzkumný design disertačního projektu autorky. V textu je rámcově prezentována angažovanost jako výzkumný konstrukt, jako výzkumný problém a také jako vlastnost určitého sledovaného jevu, a to ve vztahu k těm, kteří vzdělávací procesy při výkonu své profese řídí. Sdělení představuje prezentaci základních pilířů celého tématu, do kterého se oba autoři profesně hojně angažují, přestože každý z nich z jiné vědeckovýzkumně perspektivy. |
Anotace anglicky |
---|
The engagement of teaching staff can positively affect the risk of pupils prone to failing school and early school leaving. This contribution aims to discuss the issue of engagement or its absence in pedagogical research. It discusses the typology in the ranks of teachers in the current educational concept and by qualitatively oriented procedures suggests the planned research design of the dissertation project. Engagement is presented as a research construct, as a research problem as well as the property of a particular phenomenon, in relation to those who manage the educational processes in the exercise of their profession. The message represents a presentation of the basic pillars of the whole subject, in which both authors are professionally involved. |