D 2018

Research on Teacher Engagement or on Typology of (Un)Engaged Teachers in Contemporary Education

NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJA

Basic information

Original name

Research on Teacher Engagement or on Typology of (Un)Engaged Teachers in Contemporary Education

Name in Czech

Výzkum k angažovanosti pedagogů aneb k typologii (ne)angažovaných pedagogů v současném školství

Name (in English)

Research on Teacher Engagement or on Typology of (Un)Engaged Teachers in Contemporary Education

Authors

NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJA

Edition

Educational Challenges in Central Europe, Olomouc, 2018

Other information

Type of outcome

Proceedings paper

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization

Slezská univerzita v Opavě – Repository

Keywords (in Czech)

angažovanost, teorie angažovanosti, výzkum angažovanosti, angažovaný pedagog

Keywords in English

engagement, engagement theory, engagement research, engaged teacher

Tags

International impact
Changed: 6/6/2019 05:53, Eva Nyklová

Abstract

V originále

The engagement of teaching staff can positively affect the risk of pupils prone to failing school and early school leaving. This contribution aims to discuss the issue of engagement or its absence in pedagogical research. It discusses the typology in the ranks of teachers in the current educational concept and by qualitatively oriented procedures suggests the planned research design of the dissertation project. Engagement is presented as a research construct, as a research problem as well as the property of a particular phenomenon, in relation to those who manage the educational processes in the exercise of their profession. The message represents a presentation of the basic pillars of the whole subject, in which both authors are professionally involved.

In Czech

Angažovanost pedagogických pracovníků může pozitivně ovlivnit ohrožení žáků vyznačujících se školním neúspěchem a předčasným odchodem ze vzdělávání. Příspěvek ve vztahu k této otázce má za cíl diskutovat o problému angažovanosti, případně její absenci v pedagogickém výzkumu. Řeší typologii v řadách pedagogů v současném pojetí vzdělávání a kvalitativně orientovanými postupy naznačuje plánovaný výzkumný design disertačního projektu autorky. V textu je rámcově prezentována angažovanost jako výzkumný konstrukt, jako výzkumný problém a také jako vlastnost určitého sledovaného jevu, a to ve vztahu k těm, kteří vzdělávací procesy při výkonu své profese řídí. Sdělení představuje prezentaci základních pilířů celého tématu, do kterého se oba autoři profesně hojně angažují, přestože každý z nich z jiné vědeckovýzkumně perspektivy.

In English

The engagement of teaching staff can positively affect the risk of pupils prone to failing school and early school leaving. This contribution aims to discuss the issue of engagement or its absence in pedagogical research. It discusses the typology in the ranks of teachers in the current educational concept and by qualitatively oriented procedures suggests the planned research design of the dissertation project. Engagement is presented as a research construct, as a research problem as well as the property of a particular phenomenon, in relation to those who manage the educational processes in the exercise of their profession. The message represents a presentation of the basic pillars of the whole subject, in which both authors are professionally involved.