k 2018

Digital competences in computer-supported collaborative learning

POLÁČEK, Jiří

Základní údaje

Originální název

Digital competences in computer-supported collaborative learning

Název česky

Digitální kompetence v počítačem podporovaném kolaborativním učení

Autoři

POLÁČEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Cyberspace 2018, 30. listopadu – 1. prosince 2018, Brno, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00104838

Organizace

Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

digitální kompetence; online komunikace; kolaborativní učení

Klíčová slova anglicky

digital competences; online communication; collaborative learning

Návaznosti

MUNI/A/1028/2017, interní kód Repo.
Změněno: 7. 9. 2020 00:30, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

ORIG CZ

V originále

This submission brings the thematically oriented partial findings extracted from the wide-ranging research on the dynamics of computer-supported collaborative learning within managerial simulation game “Manahra” environment. Using both qualitative and quantitative methods, it has been investigated which digital competences students perceive as crucial to the success of their team in the game and how the computer-mediated communication skills affect the dynamics of group learning. A qualitative analysis of in-depth interviews with students revealed that the competitive environment of “Manahra” significantly develops at least two kinds of digital competences among the members of study groups. It is the ability of effective online communication which is essential for on-going problem solving and, subsequently, the ability to the proper use of online tools to mutual performance monitoring that helps in keeping abreast of the group events and reduces the risk of errors in group tasks. Follow-up quantitative analysis of the survey data mapped the levels of competences to the computer-mediated communication (efficiency, productivity and social dimension) and unveiled the effect of social interaction on helping behaviour.

Česky

Tento příspěvek přináší tematicky orientované dílčí poznatky z rozsáhlejšího výzkumu dynamik počítačem podporovaného skupinového učení v prostředí manažerské simulační hry Manahra. S využitím jak kvantitativních, tak kvalitativních metod bylo zkoumáno, které digitální kompetence studenti Manahry vnímají jako klíčové pro úspěch jejich týmu ve hře a jakým způsobem kompetence k počítačem zprostředkované komunikaci ovlivňují dynamiku skupinového učení. Kvalitativní analýza hloubkových rozhovorů se studenty ukázala, že soutěžní prostředí Manahry u členů studijních skupin významným způsobem rozvíjí minimálně dva druhy digitálních kompetencí. V prvé řadě schopnost efektivní komunikace online, která je nezbytná pro operativní řešení problémů, a následně i dovednosti využití dostupných online nástrojů ke vzájemnému monitorování činnosti, které pomáhá v udržování přehledu o dění ve skupině a snižuje riziko vzniku chyb u společných úkolů. Následná kvantitativní analýza dat z dotazníku u studentů Manahry zmapovala úrovně kompetencí k počítačem zprostředkované komunikaci (efektivitu, produktivitu a sociální dimenzi) a odhalila vliv sociálních interakcí na podněcující a pomáhající chování v počítačem podporovaném skupinovém učení.
Zobrazeno: 20. 10. 2024 00:04