J 2017

Omezení účastenství ekologických spolků: Pyrrhovo vítězství stavební lobby

VOMÁČKA, Vojtěch a Dominik ŽIDEK

Základní údaje

Originální název

Omezení účastenství ekologických spolků: Pyrrhovo vítězství stavební lobby

Název anglicky

Limiting Public Participation: A Pyrrhic Victory of the Lobby Groups

Autoři

VOMÁČKA, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí) a Dominik ŽIDEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

České právo životního prostředí : časopis České společnosti pro právo životního prostředí (stav: čeká na publikaci). Praha, Česká společnost pro právo životního prostředí, 2017, 1213-5542

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Právní vědy

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14220/17:00099067

Organizace

Právnická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova anglicky

Bulding Act; locus standi; environmental NGOs; Aarhus Convention; constitutional rights

Návaznosti

MUNI/A/1343/2016, interní kód Repo.
Změněno: 5. 9. 2020 02:33, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Cílem článku je vymezení hlavních východisek posuzování aktivní legitimace k podání žaloby ve správním soudnictví v případě osob, které nebyly účastníky správního řízení, a to ve vztahu k omezení účasti ekologických spolků v povolovacích řízeních podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, na základě § 70 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Předkládané závěry je možné shrnout tak, že podle ustálené soudní judikatury je možné, aby při splnění vymezených podmínek ekologické spolky přímo žalovaly rozhodnutí vydaná podle stavebního zákona včetně rozhodnutí prvostupňových, pokud nebylo zahájeno odvolací řízení. Navíc je velmi obtížné toto jejich oprávnění prostřednictvím legislativních změn výrazněji omezit. Proklamované posílení pozice stavebníka vyloučením účastenství ekologických spolků se tak jeví spíše jako nedomyšlené a pro stavebníky v důsledku kontraproduktivní, neboť přesouvá těžiště nápravy pochybení správního orgánu do fáze soudního přezkumu, přičemž soudům nesvědčí jiný prostředek nápravy nezákonného rozhodnutí než jeho zrušení. Tím se paradoxně může doba nutná pro realizaci stavebního závěru namísto žádoucího zkrácení výrazně prodloužit. Nadto jsou i v případě omezeného okruhu účastníků stavební úřady povinny vypořádat se s obsahem vyjádření dotčené veřejnosti, jejíž příslušníky je třeba považovat za dotčené osoby ve smyslu § 2 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád. Opačný postup zakládá nezákonnost vydaného rozhodnutí a důvod pro jeho zrušení.

Anglicky

In their unprecedented move, Czech Parliament members supported by the developers and lobbyists decided to restrict environmental NGOs from participation in a wide range of permitting procedures. A substantive amendment (Act. no. 225/2017 Coll.) to the Czech Building Act was supposed to speed up the procedures but leaves much to be desired in this respect and may even turn counterproductive. The authors analyse the amendment and conclude that the NGOs still retain their right to access to justice based on the case law of the Czech Constitutional Court and The Supreme Administrative Court. As a consequence, the developer may face the objections of the public concerned during the court proceedings for the first time, too late for any changes of the project.

Přiložené soubory