Přehled o publikaci
2017
Omezení účastenství ekologických spolků: Pyrrhovo vítězství stavební lobby
VOMÁČKA, Vojtěch a Dominik ŽIDEKZákladní údaje
Originální název
Omezení účastenství ekologických spolků: Pyrrhovo vítězství stavební lobby
Název anglicky
Limiting Public Participation: A Pyrrhic Victory of the Lobby Groups
Autoři
VOMÁČKA, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí) a Dominik ŽIDEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
České právo životního prostředí : časopis České společnosti pro právo životního prostředí (stav: čeká na publikaci). Praha, Česká společnost pro právo životního prostředí, 2017, 1213-5542
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Právní vědy
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/17:00099067
Organizace
Právnická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova anglicky
Bulding Act; locus standi; environmental NGOs; Aarhus Convention; constitutional rights
Návaznosti
MUNI/A/1343/2016, interní kód Repo.
Změněno: 5. 9. 2020 02:33, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Cílem článku je vymezení hlavních východisek posuzování aktivní legitimace k podání žaloby ve správním soudnictví v případě osob, které nebyly účastníky správního řízení, a to ve vztahu k omezení účasti ekologických spolků v povolovacích řízeních podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, na základě § 70 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Předkládané závěry je možné shrnout tak, že podle ustálené soudní judikatury je možné, aby při splnění vymezených podmínek ekologické spolky přímo žalovaly rozhodnutí vydaná podle stavebního zákona včetně rozhodnutí prvostupňových, pokud nebylo zahájeno odvolací řízení. Navíc je velmi obtížné toto jejich oprávnění prostřednictvím legislativních změn výrazněji omezit. Proklamované posílení pozice stavebníka vyloučením účastenství ekologických spolků se tak jeví spíše jako nedomyšlené a pro stavebníky v důsledku kontraproduktivní, neboť přesouvá těžiště nápravy pochybení správního orgánu do fáze soudního přezkumu, přičemž soudům nesvědčí jiný prostředek nápravy nezákonného rozhodnutí než jeho zrušení. Tím se paradoxně může doba nutná pro realizaci stavebního závěru namísto žádoucího zkrácení výrazně prodloužit. Nadto jsou i v případě omezeného okruhu účastníků stavební úřady povinny vypořádat se s obsahem vyjádření dotčené veřejnosti, jejíž příslušníky je třeba považovat za dotčené osoby ve smyslu § 2 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád. Opačný postup zakládá nezákonnost vydaného rozhodnutí a důvod pro jeho zrušení.
Anglicky
In their unprecedented move, Czech Parliament members supported by the developers and lobbyists decided to restrict environmental NGOs from participation in a wide range of permitting procedures. A substantive amendment (Act. no. 225/2017 Coll.) to the Czech Building Act was supposed to speed up the procedures but leaves much to be desired in this respect and may even turn counterproductive. The authors analyse the amendment and conclude that the NGOs still retain their right to access to justice based on the case law of the Czech Constitutional Court and The Supreme Administrative Court. As a consequence, the developer may face the objections of the public concerned during the court proceedings for the first time, too late for any changes of the project.