J
		
		2017
			
	    
Vznik falešných vzpomínek u dětí školního věku jako důsledek misinformace
	    ŽITNÍKOVÁ, Dominika and Lenka LACINOVÁ
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Basic information
	
		Original name
		Vznik falešných vzpomínek u dětí školního věku jako důsledek misinformace
	 
		
			Name (in English)
			The creation of false memories of school-aged children as a consequence of misinformation
		 
				Authors
				ŽITNÍKOVÁ, Dominika (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			 
			
				Edition
				 E-psychologie, Olomouc, Českomoravská psychologická společnost, 2017, 1802-8853
			 
		
Other information
		
	
		
			Type of outcome
			Article in a journal
		 
	
		
			Field of Study
			Psychology
		 
	
		
			Country of publisher
			Czech Republic
		 
	
		
			Confidentiality degree
			is not subject to a state or trade secret
		 
	
			
		
		
			RIV identification code
			RIV/00216224:14230/17:00097234
		 
	
			
				Organization
				Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
			 
		
		
			Keywords (in Czech)
			syndrom falešné paměti; misinformace; sugestibilita; zkreslení vzpomínek; zkreslující otázky
		 
		
			Keywords in English
			false memory syndrome; misinformation; suggestibility; changing memories; misleading question
		 
				Links
				MUNI/A/1086/2016, interní kód Repo. 
			 
			
			
				
					In the original language
					Lidská paměť není příliš přesná a spolehlivá, naopak je docela snadno zmanipulovatelná. Stačí i nenápadný podnět z okolí, který utkví v paměti, aby přepsal nebo se navázal na původní vzpomínky. Takto může dojít jak ke zkreslení původních vzpomínek, tak i k vytvoření zcela nových. Protože děti jsou sugestibilnější než dospělí, můžou být jejich vzpomínky a svědectví považovány za méně věrohodné. V tomto experimentu byl zkoumán vliv zkreslujících informací na původní vzpomínku u vzorku 107 dětí školního věku. Během misinformační procedury byla u 45,7 % dětí skrze sugestivní otázky vytvořena vzpomínka na něco, co nemohly vidět. Rozdíl mezi kontrolní a experimentální skupinou v chybování u kritické položky byl více jak 20%. Ke všem otázkám byla zařazena škála jistoty, aby se předešlo hádání odpovědí. Ukázalo se, že děti si sice jsou schopny zapamatovat přesné informace, ale při pokládání sugestivních dotazů v osobním rozhovoru se jejich paměť přizpůsobí novým podnětům a stává se nepřesnou v pozdějších výpovědích.
				 
				
					In English
					Human memory is not as correct and reliable as it might be considered, as it is possible to be manipulated easily. Even a small suggestion could influence the memory, leading to the distortion of original memory or a creation of a new one. Children are more suggestible than adults, so their memories and testimony could be considered less reliable or trustworthy. In this experiment the influence of misinformation to the memory is examined on the sample of 107 children of school age. During the misinformation procedure the memory have been altered in 45.7 % of cases using misleading suggestive questions. The difference between the experimental and control group in wrong answers to the critical item question was more than 20 %. There was a confidence scale attached to every question. According to the results, even if children are able to remember properly, in situations the suggestive questions are asked in a face-to-face interview, their memories adapt to the new information and become less reliable for further testimony.
				  
				Displayed: 4/11/2025 06:50