2015
Zamestnávateľská andragogika
KALNICKÝ, JurajBasic information
Original name
Zamestnávateľská andragogika
Name in Czech
Zaměstanavatelská andragogika
Name (in English)
Occupational andragogy (adult education)
Authors
KALNICKÝ, Juraj (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1st. ed. Bratislava, Slovenská encyklopédia edukológie, p. 1081 - 1086, 6 pp. 2015
Publisher
Univerzita Komenského Bratislava
Other information
Language
Slovak
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19510/15:A0000019
Organization
Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository
ISBN
978-80-223-3747-2
Keywords in English
system aspects; management; adult learner; aims; andro-didactic substance of educational system; progresive educational systems at companies
Tags
Reviewed
Changed: 19/3/2018 16:47, Juraj Kalnický
V originále
Heslo vysvětluje klíčové systémové prvky zaměstnávatelské andragogiky - management, dospělý účastník edukačního procesu, jeho cíle, obsah, formy, metody, principy a podpůrné materiální a ekonomické prostředky a technologie. Rozebírá androdidaktickou podstatu souboru zmíněných prvků, které podmiňují finální efekt edukačního procesu. Obsahuje i stručný exkurz do progresivních interních edukačních systémů firem jako IBM, Motorola, General Electric, Lufthansa, Daimler-Benz, naplňujících princip systémovosti - v pojetí tvůrce teorie systémů Ludviga von Bertalanfyho. Z hlediska optimalizace a efektivnosti nastoluje řešení několika otázek, jako je exaktní stanovení učiva, včetně jeho prověření, zda je v souladu s vědeckým poznáním a praxí, výběr a uspořádání učiva na základní a doplňkové, statické a dynamizující, vztah učiva a principů a neustálá modernizace, aktualizace, adaptabilita na změny a pod.
In English
Encyclopedic entry explains the key elements of occupational andragogy such as management, adult learner, aims, subject, forms, methods, principles and supporting materiál and economical devices and technologies. It analyzes andro-didactic substance of this systém which determines final effect of educational process. Entry contains also short description of progressive educational systems realized by companies as IBM, Motorola, General Electric, Lufthansa, Daimler-Benz based on principles of system theory created by Ludwig von Bertalanfy. From the point of view of optimalization and effectivity, it sets out possible answers to some questions, such as how to assign the exact content of curriculum, including assesment if it is concord with scientific knowledge and praxis, as well as the questions about selection and organization of learning content and its differentation to basic and complementary, static and dynamic, the relationship of curricula and principles of teaching and learning, needs of modernization and adaptability to changes etc.