C 2015

Zamestnávateľská andragogika

KALNICKÝ, Juraj

Basic information

Original name

Zamestnávateľská andragogika

Name in Czech

Zaměstanavatelská andragogika

Name (in English)

Occupational andragogy (adult education)

Authors

KALNICKÝ, Juraj (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1st. ed. Bratislava, Slovenská encyklopédia edukológie, p. 1081 - 1086, 6 pp. 2015

Publisher

Univerzita Komenského Bratislava

Other information

Language

Slovak

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19510/15:A0000019

Organization

Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository

ISBN

978-80-223-3747-2

Keywords in English

system aspects; management; adult learner; aims; andro-didactic substance of educational system; progresive educational systems at companies

Tags

Reviewed
Changed: 19/3/2018 16:47, Juraj Kalnický

Abstract

V originále

Heslo vysvětluje klíčové systémové prvky zaměstnávatelské andragogiky - management, dospělý účastník edukačního procesu, jeho cíle, obsah, formy, metody, principy a podpůrné materiální a ekonomické prostředky a technologie. Rozebírá androdidaktickou podstatu souboru zmíněných prvků, které podmiňují finální efekt edukačního procesu. Obsahuje i stručný exkurz do progresivních interních edukačních systémů firem jako IBM, Motorola, General Electric, Lufthansa, Daimler-Benz, naplňujících princip systémovosti - v pojetí tvůrce teorie systémů Ludviga von Bertalanfyho. Z hlediska optimalizace a efektivnosti nastoluje řešení několika otázek, jako je exaktní stanovení učiva, včetně jeho prověření, zda je v souladu s vědeckým poznáním a praxí, výběr a uspořádání učiva na základní a doplňkové, statické a dynamizující, vztah učiva a principů a neustálá modernizace, aktualizace, adaptabilita na změny a pod.

In English

Encyclopedic entry explains the key elements of occupational andragogy such as management, adult learner, aims, subject, forms, methods, principles and supporting materiál and economical devices and technologies. It analyzes andro-didactic substance of this systém which determines final effect of educational process. Entry contains also short description of progressive educational systems realized by companies as IBM, Motorola, General Electric, Lufthansa, Daimler-Benz based on principles of system theory created by Ludwig von Bertalanfy. From the point of view of optimalization and effectivity, it sets out possible answers to some questions, such as how to assign the exact content of curriculum, including assesment if it is concord with scientific knowledge and praxis, as well as the questions about selection and organization of learning content and its differentation to basic and complementary, static and dynamic, the relationship of curricula and principles of teaching and learning, needs of modernization and adaptability to changes etc.