ADAMCZYK, Roman. Komenského etika a její multidisciplinární přínos (Comenius´ ethics and its multidisciplinary contribution). In Gluchman, Vasil. Etické myslenie minulosti a súčasnosti (ETPP 2017/17): Etika v minulosti – minulosť v etike. 1st ed. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. p. 69-92. ISBN 978-80-555-1842-8. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komenského etika a její multidisciplinární přínos
Name in Czech Komenského etika a její multidisciplinární přínos
Name (in English) Comenius´ ethics and its multidisciplinary contribution
Authors ADAMCZYK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Prešov, Etické myslenie minulosti a súčasnosti (ETPP 2017/17): Etika v minulosti – minulosť v etike, p. 69-92, 24 pp. 2017.
Publisher Prešovská univerzita v Prešove
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60302 Ethics
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Elektronická verze sborníku.
RIV identification code RIV/47813059:19510/17:A0000017
Organization Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository
ISBN 978-80-555-1842-8
Keywords (in Czech) Komenský; etika; ctnost; pomáhající profese
Keywords in English Comenius; ethics; virtue; helping professions
Tags podán návrh na zařazení do WoS
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Roman Adamczyk, učo 2012. Changed: 27/3/2018 11:58.
Abstract
Etické postuláty a ideály Jana Amose Komenského, pevně zakotvené jak ve starověké písemné tradici a bedlivém pozorování, tak v pohnuté životní zkušenosti a cizelovaném charakteru, představují mezinárodní intelektuální a morální bohatství, které je aplikovatelné do celé řady odborných disciplín, včetně pedagogiky či zdravotních věd. Pilíře etiky akcentující ctnost s integrovanými deontologickými prvky dodávají ve spojení se silnou osobností Komenského váhu celému učení tohoto významného reformačně-barokního polyhistora. Komenský akcentuje nejen povšechně přijímané ctnosti, jako jsou píle, slušnost či rozumnost, ale apeluje také na význam poctivého poznání, na didaktické zužitkování existujícího korpusu poznání a obecnou nápravu věcí lidských, která představuje jeho unikátní syntézu ctností s cílem dosáhnout pokroku, blahobytu, mravnosti a prosperity, která je ovšem pojímána zásadně odlišným způsobem než v některých historických i současných koncepcích kladoucích důraz na ekonomické statky a expanzi materiálního blahobytu, často na úkor duchovního zušlechtění člověka a jeho vymezení vůči sobectví, násilí a společenskému úpadku. Nejen Komenského dílo, ale též jeho osobnost a celoživotní pedagogická činnost si tak zaslouží setrvalou pozornost ze strany etiků, antropologů, pedagogů a příslušníků dalších profesí, zejména těch, které jsou tradičně vymezovány adjektivem ´pomáhající´.
Abstract (in English)
Comenius´ ethical postulates and ideals, firmly anchored in ancient written tradition and keen observation, as well as intense life experience and refined character, represent an internationally important intellectual and moral wealth that is applicable to a wide range of disciplines, including education and health sciences. Together with Comenius´ strong personal qualities, the pillars of his virtue concept with deontological elements underscore the value of the whole teaching of this prominent reformation-baroque polymath. Comenius not only accentuates widely accepted virtues, such as diligence, decency and prudence, but also does he plea for the importance of honest knowledge, didactic implementations of the existing body of knowledge and a general rectification of human affairs, representing his unique synthesis of virtues with the aim of pursuing progress, welfare, morality and prosperity, the latter being conceptualized in a significantly different manner than the prosperity in certain historical and contemporary concepts that emphasize economic property and expansion of material wealth, quite often at the expense of spiritual refinement of humanity and dissociation from selfishness, violence and social decline. Both Comenius´ work and his personality and lifelong educational activity deserve continuous attention paid by ethicists, anthropologists, the faculty and representatives of what is denoted as ´helping professions´.
Print
Add to clipboard Displayed: 20/4/2024 11:51