In the original language
Heslo vysvětluje pojem - v širším pojetí: jako zkoumání celého edukačního působení na jedince, tak cíleného - záměrného, jakož i mimovolného - incidentního a to od jeho narození až po jeho setrvání v pracovním zařazení (výkon) v zaměstnání. spadá sem i rodinná výchova v předškolním věku, instuitucionální výchova - její všechny stupně, přičemž jde o socializaci, personalizaci a akulturaci. V užším pojetí představuje soubor edukačních a souvisejících blízkých disciplín zkoumajících jedince ve výchovně-vzdělávacím procesu před nástupem do zaměstnání a v zaměstnání. U obou konceptů jde zejména o zkoumání vztahů mezi úrovní rozumov, psychické a fyzické vyspělosti v jistém věku a náročnosti na zvládnutí konkretizovaných edukačních požadavků.
In English
Encyclopedic entry explain the terms Pre-occupational and occupational educology in broader sense as investigation of entire educational influence on the individual, intentional as well as incidental, carried out from his/her birth up to his/her remaining in the work-place. It contains education in family in pre-school age, institutional education in all its steps, concertrating on socialization, individualization and acculturalization. In narrower sense, both concepts represent the complex of educational and other close disciplines - the first one exploring an individual in educational proces before ebntering the work-place and second one during his/her work proces. Both concepts analyze relationship between mental and physical level in particular age, and the demands for fulfilment of educational requirement.