2015
Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia
KALNICKÝ, JurajBasic information
Original name
Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia
Name in Czech
Předzaměstnanecká a zaměstnanecká edukologie
Name (in English)
Pre-occupational and Occupational educology
Authors
KALNICKÝ, Juraj (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1st. ed. Bratislava, Slovenská encyklopédia edukológie, p. 1072 - 1074, 3 pp. 2015
Publisher
Vydavateľstvo Univerzity Komenského v Bratislave
Other information
Language
Slovak
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19510/15:A0000016
Organization
Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository
ISBN
978-80-223-3747-2
Keywords in English
pre-occupational edukology; occupational edukology; intentional education; incidental education; institutional education; acculturalization; demands for fulfilment of educational requirements
Tags
Reviewed
Changed: 19/3/2018 16:54, Juraj Kalnický
V originále
Heslo vysvětluje pojem - v širším pojetí: jako zkoumání celého edukačního působení na jedince, tak cíleného - záměrného, jakož i mimovolného - incidentního a to od jeho narození až po jeho setrvání v pracovním zařazení (výkon) v zaměstnání. spadá sem i rodinná výchova v předškolním věku, instuitucionální výchova - její všechny stupně, přičemž jde o socializaci, personalizaci a akulturaci. V užším pojetí představuje soubor edukačních a souvisejících blízkých disciplín zkoumajících jedince ve výchovně-vzdělávacím procesu před nástupem do zaměstnání a v zaměstnání. U obou konceptů jde zejména o zkoumání vztahů mezi úrovní rozumov, psychické a fyzické vyspělosti v jistém věku a náročnosti na zvládnutí konkretizovaných edukačních požadavků.
In English
Encyclopedic entry explain the terms Pre-occupational and occupational educology in broader sense as investigation of entire educational influence on the individual, intentional as well as incidental, carried out from his/her birth up to his/her remaining in the work-place. It contains education in family in pre-school age, institutional education in all its steps, concertrating on socialization, individualization and acculturalization. In narrower sense, both concepts represent the complex of educational and other close disciplines - the first one exploring an individual in educational proces before ebntering the work-place and second one during his/her work proces. Both concepts analyze relationship between mental and physical level in particular age, and the demands for fulfilment of educational requirement.