C 2016

The Crisis of Effectiveness of Education in the Postmodern Age

PODZIMEK, Michal

Basic information

Original name

The Crisis of Effectiveness of Education in the Postmodern Age

Name in Czech

Krize efektivnosti vzdělávání v postmoderním věku

Authors

PODZIMEK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Sofia, SGEM 2016, BK 1: PSYCHOLOGY AND PSYCHIATRY, SOCIOLOGY AND HEALTHCARE, EDUCATION CONFERENCE PROCEEDINGS, VOL III, p. 1069-1074, 6 pp. International Multidisciplinary Scientific Conferences on Social Sciences and Arts, 2016

Publisher

STEF92 TECHNOLOGY LTD, 1 ANDREY LYAPCHEV BLVD, SOFIA, 1797, BULGARIA

Other information

Language

English

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

Organization

Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository

ISBN

978-619-7105-72-8

UT WoS

000395722500140

Keywords (in Czech)

postmoderna; krize; výchova; didaktika; smysl života

Keywords in English

postmodernity; crisis; education; didactics; meaning of life

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 14/3/2018 15:30, Michal Podzimek

Abstract

ORIG CZ

In the original language

This paper examines the crisis of the meaning of life (Frankl's „existential vacuum“) in the contemporary society with regard to quality of education. The existential vacuum, or the loss of general purpose, is discussed here as an absence, which is an expression derived from the Latin noun absentia. The term is generally used to describe physical absence (pupils, students, means, finances etc.) and often only refers to a specific kind of absence in the educational process. The morphological analysis of the Latin word comes from the verb “sisto,” indicating that some basic condition must be established in the first place, and then removed. Absence therefore implies on the first level a positive meaning for the explanation of the phenomenon of “absence”. The paper investigates the cause of the absence of purpose that gave rise to the modern secularized lonely man in the world, and hence also to the original crisis of education in the postmodern age.

In Czech

Příspěvek se zabývá krizí životního smyslu (Franklovo "existenciální vakuum") v současné společnosti s ohledem na kvalitu vzdělávání. Existenciální vakuum neboli ztráta celkového smyslu je zde představena jakožto absence, což je termín odvozený z latinského substantiva pro nepřítomnost. Termín je obecně používán ve vztahu k fyzické nepřítomnosti (žáci, studenti, finance atd.) a vztahuje se často pouze k určitému druhu neúčasti ve vzdělávacím procesu. Morfologická analýza z latinského slova absence však pochází ze slovesa "ab-sisto", což znamená, že v ději chybí nějaká základní podmínka. Absence tedy znamená odstoupení od nějaké důležité „zřízenosti“ – postoje či principu. Příspěvek proto zkoumá příčinu absence smyslu, která zavedla moderního sekularizovaného člověka osamělosti a tudíž i do krize vzdělávání v postmoderní době.
Displayed: 1/10/2025 05:38