Přehled o publikaci
2017
Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti
SEDLÁČKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti
Název anglicky
Mutual Expectations of Mothers and Teachers of First Graders in Their Cooperation in Children's Reading Literacy Development
Autoři
SEDLÁČKOVÁ, Jana
Vydání
Konference ČAPV 2017, Pedagogická fakulta Univerzity v Hradci Králové, 13.-14. 9. 2017, 2017
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakta
Obor
Pedagogika a školství
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizace
Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
spolupráce rodiny a školy; čtenářská gramotnost; očekávání rodičů; očekávání učitelů; domácí příprava do čtení; 1. ročník ZŠ
Klíčová slova anglicky
family-school cooperation; reading literacy; parental expectations; teachers' expectations; reading homework; first grade
Návaznosti
MUNI/A/0960/2016, interní kód Repo.
Změněno: 4. 9. 2020 17:43, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Cílem příspěvku bylo nastínit závěry plynoucí z předběžné analýzy dat týkajících se vzájemných očekávání matek a učitelek ohledně spolupráce na rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. Na základě analýzy hloubkových polostrukturovaných s 10 matkami a 2 učitelkami dětí 1. tříd ZŠ lze říci, že: Část domácí přípravy do čtení, zadávaná dětem ve 2. pololetí, je prezentována spíše ve formě doporučení, než jako povinný domácí úkol. Matky toto povinně-dobrovolné nastavení vnímají s jeho výhodami i nevýhodami. Na jednu stranu by si občas přály více povinných domácích úkolů do čtení, na druhou stranu přiznávají, že i přes původní snahu denně s dítětem číst nezvládají toto doporučení ve 2. pololetí naplňovat. S učitelkami se však shodují na tom, že hlavním úkolem školy v rozvoji čtenářské gramotnosti je výuka techniky čtení, zatímco rodina by měla podpořit kladný vztah dítěte ke čtení a knihám.
Anglicky
Aim of this contribution is to outline the first results emerging from the analysis of particular data addressing issues on maternal and techers' expectations about mutual cooperation in early reading literacy development. Analysis of the in-depth semi-structured interviews with 10 mothers and 2 teacher of first graders seems to show that: Part of the reading homework in the 2nd half of the year is presented rather in form of reccomendations than compulsory tasks. Mothers perceive this setting with its advantages and disadvantages. On one had they would wish for more compulsory homework, on the other they admit that despite of their effort during the 1st half of the year to read with their children every day, they cannot fulfill the task in the 2nd half of the year. They agree with teachers that the main task of school is to teach the reading technique, while they should support children's positive relationship to reading and books.