a 2017

Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti

SEDLÁČKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti

Název anglicky

Mutual Expectations of Mothers and Teachers of First Graders in Their Cooperation in Children's Reading Literacy Development

Autoři

SEDLÁČKOVÁ, Jana

Vydání

Konference ČAPV 2017, Pedagogická fakulta Univerzity v Hradci Králové, 13.-14. 9. 2017, 2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakta

Obor

Pedagogika a školství

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

spolupráce rodiny a školy; čtenářská gramotnost; očekávání rodičů; očekávání učitelů; domácí příprava do čtení; 1. ročník ZŠ

Klíčová slova anglicky

family-school cooperation; reading literacy; parental expectations; teachers' expectations; reading homework; first grade

Návaznosti

MUNI/A/0960/2016, interní kód Repo.
Změněno: 4. 9. 2020 17:43, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Cílem příspěvku bylo nastínit závěry plynoucí z předběžné analýzy dat týkajících se vzájemných očekávání matek a učitelek ohledně spolupráce na rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. Na základě analýzy hloubkových polostrukturovaných s 10 matkami a 2 učitelkami dětí 1. tříd ZŠ lze říci, že: Část domácí přípravy do čtení, zadávaná dětem ve 2. pololetí, je prezentována spíše ve formě doporučení, než jako povinný domácí úkol. Matky toto povinně-dobrovolné nastavení vnímají s jeho výhodami i nevýhodami. Na jednu stranu by si občas přály více povinných domácích úkolů do čtení, na druhou stranu přiznávají, že i přes původní snahu denně s dítětem číst nezvládají toto doporučení ve 2. pololetí naplňovat. S učitelkami se však shodují na tom, že hlavním úkolem školy v rozvoji čtenářské gramotnosti je výuka techniky čtení, zatímco rodina by měla podpořit kladný vztah dítěte ke čtení a knihám.

Anglicky

Aim of this contribution is to outline the first results emerging from the analysis of particular data addressing issues on maternal and techers' expectations about mutual cooperation in early reading literacy development. Analysis of the in-depth semi-structured interviews with 10 mothers and 2 teacher of first graders seems to show that: Part of the reading homework in the 2nd half of the year is presented rather in form of reccomendations than compulsory tasks. Mothers perceive this setting with its advantages and disadvantages. On one had they would wish for more compulsory homework, on the other they admit that despite of their effort during the 1st half of the year to read with their children every day, they cannot fulfill the task in the 2nd half of the year. They agree with teachers that the main task of school is to teach the reading technique, while they should support children's positive relationship to reading and books.

Přiložené soubory