k 2017

Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti

SEDLÁČKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti

Název anglicky

Mutual Expectations of Mothers and Teachers of First Graders in Their Cooperation in Children's Reading Literacy Development

Autoři

SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Konference ČAPV 2017, Pedagogická fakulta Univerzity v Hradci Králové, 13.-14. 9. 2017, 2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Pedagogika a školství

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00097991

Organizace

Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

spolupráce rodiny a školy; čtenářská gramotnost; očekávání rodičů; očekávání učitelů; domácí příprava do čtení; 1. ročník ZŠ

Klíčová slova anglicky

family-school cooperation; reading literacy; parental expectations; teachers' expectations; reading homework; first grade

Návaznosti

MUNI/A/0960/2016, interní kód Repo.
Změněno: 4. 9. 2020 17:38, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

ORIG EN

V originále

Cílem příspěvku bylo představit data týkající se vzájemných očekávání matek a učitelek ohledně spolupráce na rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. Na základě analýzy hloubkových polostrukturovaných s 10 matkami a 2 učitelkami dětí 1. tříd ZŠ bylo zjištěno, že: 1) Učitelky od matek očekávají pravidelné každodenní čtení s dětmi, čímž se snaží preventivně působit na případné nečtenářství v rodině – matky však toto sdělení dešifrují jako různým způsobem povinné, a podle toho s ním i nakládají. 2) Matky očekávají od učitelek informace, které by jim umožnily zjistit, jak na tom jejich dítě ve čtení je v porovnání s ostatními dětmi ze třídy – což jim učitelky nerady sdělují z důvodu obavy ze stigmatizace slabších čtenářů – nabízejí jim alternativu utvořit si obrázek na hodině, která je však matkami nevyužívána ze stejného důvodu. 3) Část domácích úkolů do čtení leží v nejisté oblasti „země nikoho“, kde se vyjevují rozdílné přístupy matek ke spolupráci na rozvoji čtenářské gramotnosti jejich dětí.

Anglicky

Aim of this contribution was to present particular data addressing issues on maternal and techers' expectations about mutual cooperation in early reading literacy development. Analysis of in-depth semistructured interviews with 10 mothers and 2 teachers of first graders led in these results: 1) Teachers expectations from mothers contain regular everyday reading with children, by which teachers try to preventively act on possible non-reading - however, mothers interpret this expectation differently in terms of how much (to what extend) or to what depth it is compulsory, which affects also their different approach to reading literacy development. 2) Mothers expect teachers to give them information about their childrens' position in the class in terms of the reading skills - however, teachers are not eager to give it to them because they are afraid of the stigmatization of less skilled readers - however, they offer them the opportunity to make a comparison by themselves, although such opportunity is not used by mothers for the same reasons. 3) Part of the reading homework lies in the specific area od "no man's land", where an unclear responsibility of mothers and teachers as well as different mothers' approaches to reading literacy development emerge.
Zobrazeno: 20. 10. 2024 00:06