Informační systém Repo 

Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské ...

česky | in English

Přihlášení

eduID.cz
 
SEDLÁČKOVÁ, Jana. Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti. In Konference ČAPV 2017, Pedagogická fakulta Univerzity v Hradci Králové, 13.-14. 9. 2017. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti
Název anglicky Mutual Expectations of Mothers and Teachers of First Graders in Their Cooperation in Children's Reading Literacy Development
Autoři SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Konference ČAPV 2017, Pedagogická fakulta Univerzity v Hradci Králové, 13.-14. 9. 2017, 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Pedagogika a školství
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00097991
Organizace Filozofická fakulta - Masarykova univerzita
Klíčová slova česky spolupráce rodiny a školy; čtenářská gramotnost; očekávání rodičů; očekávání učitelů; domácí příprava do čtení; 1. ročník ZŠ
Klíčová slova anglicky family-school cooperation; reading literacy; parental expectations; teachers' expectations; reading homework; first grade
Návaznosti MUNI/A/0960/2016.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 4. 9. 2020 17:38.
Anotace
Cílem příspěvku bylo představit data týkající se vzájemných očekávání matek a učitelek ohledně spolupráce na rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. Na základě analýzy hloubkových polostrukturovaných s 10 matkami a 2 učitelkami dětí 1. tříd ZŠ bylo zjištěno, že: 1) Učitelky od matek očekávají pravidelné každodenní čtení s dětmi, čímž se snaží preventivně působit na případné nečtenářství v rodině – matky však toto sdělení dešifrují jako různým způsobem povinné, a podle toho s ním i nakládají. 2) Matky očekávají od učitelek informace, které by jim umožnily zjistit, jak na tom jejich dítě ve čtení je v porovnání s ostatními dětmi ze třídy – což jim učitelky nerady sdělují z důvodu obavy ze stigmatizace slabších čtenářů – nabízejí jim alternativu utvořit si obrázek na hodině, která je však matkami nevyužívána ze stejného důvodu. 3) Část domácích úkolů do čtení leží v nejisté oblasti „země nikoho“, kde se vyjevují rozdílné přístupy matek ke spolupráci na rozvoji čtenářské gramotnosti jejich dětí.
Anotace anglicky
Aim of this contribution was to present particular data addressing issues on maternal and techers' expectations about mutual cooperation in early reading literacy development. Analysis of in-depth semistructured interviews with 10 mothers and 2 teachers of first graders led in these results: 1) Teachers expectations from mothers contain regular everyday reading with children, by which teachers try to preventively act on possible non-reading - however, mothers interpret this expectation differently in terms of how much (to what extend) or to what depth it is compulsory, which affects also their different approach to reading literacy development. 2) Mothers expect teachers to give them information about their childrens' position in the class in terms of the reading skills - however, teachers are not eager to give it to them because they are afraid of the stigmatization of less skilled readers - however, they offer them the opportunity to make a comparison by themselves, although such opportunity is not used by mothers for the same reasons. 3) Part of the reading homework lies in the specific area od "no man's land", where an unclear responsibility of mothers and teachers as well as different mothers' approaches to reading literacy development emerge.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Vzajemna_ocekavani_M_a_U.pdf Licence Creative Commons 21. 10. 2017

Vlastnosti

Název
Vzajemna_ocekavani_M_a_U.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/26707/455889/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/26707/455889/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/26707/455889/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/26707/455889/?info
Vloženo
So 21. 10. 2017 00:55

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Vzajemna_ocekavani_M_a_U.pdf Licence Creative Commons 4. 9. 2020

Vlastnosti

Název
Vzajemna_ocekavani_M_a_U.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/26707/904194/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/26707/904194/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/26707/904194/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/26707/904194/?info
Vloženo
Pá 4. 9. 2020 17:38

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 27. 9. 2020 21:01

Relevantní odkazy 

Další projekty

Službu Repozitar.cz provozuje Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity.


Nahoru | Aktuální datum a čas: 27. 9. 2020 21:01, 39. (lichý) týden | Přístupnost

Kontakty: repozitar(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz