ČEŠKOVÁ, Tereza. Výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů: teoretický model jako východisko pro analýzu výuky (Learning situations that develop a problem-solving competence: a theoretical model as a base for an instruction analysis). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, vol. 66, No 5, p. 530-548. ISSN 0031-3815. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů: teoretický model jako východisko pro analýzu výuky
Name in Czech Výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů: teoretický model jako východisko pro analýzu výuky
Name (in English) Learning situations that develop a problem-solving competence: a theoretical model as a base for an instruction analysis
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Pedagogy and education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00093047
Organization Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech) výuková situace; problémově orientovaná výuková situace; učební úloha; problémově orientovaná učební úloha; kompetence k řešení problémů
Keywords in English learning situation; problem-oriented learning situation; learning task; problem-oriented task; problem-solving competence
Links MUNI/A/1360/2014, interní kód Repo.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 3/9/2020 18:47.
Abstract
Akcent na rozvíjení kompetencí coby hlavních cílů vzdělávání lze chápat jako příležitost k posílení konstruktivistických principů ve výuce. Rozvíjení kompetence k řešení problémů inklinuje ke konstruktivistickému přístupu ze své podstaty. Cílem prezentované teoretické studie je představit model ideální výukové situace, v níž je kompetence k řešení problémů u žáků rozvíjena. Taková situace vychází z problémově orientovaného učení, v jejím jádru stojí učební úloha obsahující neúplně strukturovaný problém. V popisovaném modelu se odráží východiska popsaná v úvodní části studie. Model je v logice našeho vnímání výukové situace rozdělen do tří oblastí – jádra, vnějších a vnitřních situačních okolností. Jádro tvoří problémově orientované učební úlohy. Vnitřní situační okolnosti tvoří psychodidaktická transformace reprezentovaná činnostmi učitele a kognitivní transformace, již tvoří činnosti žáků. Vnější situační okolnosti pak popisují to, s čím učitel i žáci do celého procesu vstupují a co je třeba zohlednit. Pomocí teoretického modelu lze popsat nejen aktuální stav, ale zároveň získat podporu v tom, na co je možné zaměřit pozornost při sestavování problémově orientované učební úlohy i v čem jsou nejčastější chyby při využívání výukových situací, které kompetenci k řešení problémů rozvíjejí, ve výuce. Teoretický model bude východiskem pro tvorbu výzkumného nástroje.
Abstract (in English)
Accent on the development of competences as main goals of education may be regarded as an opportunity to strengthen constructivist principles in teaching. The development of competences for problem-solving inclines to constructivist principle by its very nature. The goal of this theoretical study is to present a model of an ideal teaching situation in which problem-solving competence is developed in the pupils. A situation of this kind must be based on problem-orientated learning, the core of which is a learning task containing a problem that is not completely structured. The starting-points set out in the introductory part of the study are reflected in the model then described. Following the logic of our conception of the teaching situation the model is divided into three areas – core, external and internal situational circumstances. The core consists of the problem-orientated learning exercises/tasks. The internal situational circumstances are formed by the psycho-didactic transformation represented by the activities of the teacher and the cognitive transformation created by the activities of the pupils. The external situational circumstances describe that which the teacher and pupils have brought with them into the whole process and needs to be consciously brought to light. Using the theoretical model we can not only describe the present state of aff airs but at the same time improve understanding of what our focus should be in putting together problem-centred learning tasks, and diagnosing the most frequent mistakes in the exploitation of teaching situations that develop competences in problem-solving. The theoretical model will serve as a basis for our researhc instrument.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Ped_5_2016_03_Vyukove_530_548.pdf   File version 20/1/2017

Properties

Name
Ped_5_2016_03_Vyukove_530_548.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/24247/360569/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/24247/360569/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/24247/360569/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/24247/360569/?info
Uploaded/Created
Fri 20/1/2017 00:51

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Bc. Růžena Zemanová, uco 134451
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
Attributes
 
Ped_5_2016_03_Vyukove_530_548.pdf   File version 3/9/2020

Properties

Name
Ped_5_2016_03_Vyukove_530_548.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/24247/902615/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/24247/902615/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/24247/902615/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/24247/902615/?info
Uploaded/Created
Thu 3/9/2020 18:47

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 28/3/2024 21:30