a
		
		2016
			
	    
Moc ve školních třídách studentů učitelství: souhrnné výsledky projektu GAČR
	    VLČKOVÁ, Kateřina; Kateřina LOJDOVÁ; Josef LUKAS; Jan MAREŠ; Tomáš KOHOUTEK et. al.
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Základní údaje
	
		Originální název
		Moc ve školních třídách studentů učitelství: souhrnné výsledky projektu GAČR
	 
		
			Název anglicky
			Power in Classess Taught by Student Teachers: Summarizing Research Results
		 
				Autoři
				VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí); Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí); Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí); Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí) a Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí)
			 
			
		
Další údaje
		
	
		
			Typ výsledku
			Konferenční abstrakta
		 
	
		
			Obor
			Pedagogika a školství
		 
	
		
			Stát vydavatele
			Česká republika
		 
	
		
			Utajení
			není předmětem státního či obchodního tajemství
		 
	
		
			Kód RIV
			RIV/00216224:14410/16:00088522
		 
	
			
				Organizace
				Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
			 
		
		
			Klíčová slova česky
			moc ve školní třídě; smíšený výzkum; studenti učitelství; učitelské praxe
		 
		
			Klíčová slova anglicky
			power in the classroom; mixed methods design; student teachers; teaching practice
		 
				Návaznosti
				GA13-24456S, projekt VaV. 
			 
			
			
				
					V originále
					Cílem výzkumu bylo popsat, jaké podoby nabývá moc ve školních třídách na druhém stupni českých základních škol, v nichž vybraní studenti učitelství realizují svoji dlouhodobou učitelskou praxi. Zajímali jsme se o to, jakým způsobem se mocenské vztahy utvářejí, jakým způsobem se na jejich podobě vybraní studenti učitelství i jejich žáci podílejí a jak podobu moci ve třídě obě strany reflektují. Uchopit komplexní fenomén moci jsme se pokusili skrze smíšený výzkumný design. Položili jsme si základní výzkumnou otázku: Jak probíhá proces vyjednávání moci mezi studenty učitelství a jejich žáky ve vyučování na druhém stupni české základní školy v průběhu dlouhodobé pedagogické praxe? Kvalitativní část je postavena na videozáznamech výuky osmi studentů učitelství v průběhu jednoho semestru, na polostrukturovaných rozhovorech s těmito studenty a na denících, které si psali v průběhu praxe. Kvantitativní data vnáší do naší studie výsledky dotazníku Báze moci: verze pro studenty učitelství distribuované žákům v osmi třídách studentů učitelství z našeho výzkumného vzorku.
				 
				
					Anglicky
					The aim of the project is to describe in detail how power is negotiated, used, and perceived by student teachers and their pupils on the level of lower secondary schools (ISCED 2A) whom the student teachers teach during their one semester long teaching practice. To deal with complex phenomenon of power, a design of mixed methods research was applied. The main research question was: How does a process of power negotiation take place between student teachers and their students in classes in Czech lower secondary schools during their long-term teaching practice? The qualitative part was based on video-studies of eight student teachers’ teaching in the course of one semester, on semi-structured interviews with these student teachers, and on reflective diaries that were written by these student teachers during their teaching practice. Quantitative data bring results of the Power Bases: Version for Student Teachers questionnaire into our study. This questionnaire was distributed to the students from eight classes where the student teachers from our research sample were teaching.
				  
				Zobrazeno: 31. 10. 2025 12:20