Detailed Information on Publication Record
BENEŠ, Milan. Etika, étos a identita andragogiky (ETHICS, ETHOS AND IDENTITY OF ANDRAGOGY: HISTORICAL AND SYSTEMATIC IMPLICATIONS). In Pavlov, Ivan, Schubert, Martin. Etické kontexty andragogického posobenia. 1st ed. Banská Bystrica: Belianum, 2016, p. 49-62. ISBN 978-80-557-1166-9. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Etika, étos a identita andragogiky |
Name (in English) | ETHICS, ETHOS AND IDENTITY OF ANDRAGOGY: HISTORICAL AND SYSTEMATIC IMPLICATIONS |
Authors | BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | 1. vyd. Banská Bystrica, Etické kontexty andragogického posobenia, p. 49-62, 14 pp. 2016. |
Publisher | Belianum |
Other information | |
---|---|
Original language | Slovak |
Type of outcome | Chapter(s) of a specialized book |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Slovakia |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
RIV identification code | RIV/46358978:_____/16:00000004 |
Organization | Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository |
ISBN | 978-80-557-1166-9 |
Keywords (in Czech) | Etika; étos; andragogická perspektiva; disciplinární status andragogiky;interdisciplinarita; empirické vědy o výchově; andragogické profese; morální výchova |
Keywords in English | Ethic; etho; andragogical perspective; disciplinary status of andragogy; interdisciplinarity; empirical sciences of education; andragogical professions; moral education. |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: Milan Beneš, učo 1110. Changed: 28/10/2018 13:49. |
Abstract |
---|
Na počátku 19. století byla pedagogika chápána buď jako normy tvořící, preskriptivní disciplína v rámci etiky a sociální filozofie, nebo, a to především, jako výchovné umění. Objevovaly se první pokusy založit pedagogiku po vzoru přírodních věd, tedy jako empirickou vědu v pozitivistickém programu. Začalo se diskutovat, zda pedagogiku nenahradí interdisciplinárně pojaté vědy o výchově a zda nevznikne nějaké jednotná sociální věda. Jednou ze strategií obhájení vlastní identity bylo zdůrazňování etické dimenze pedagogiky a pedagogických činností. Později vznikající andragogika řešila strukturálně stejné problémy, přičemž normativní rozměr andragogiky byl a je nedílnou součástí andragogického diskursu. |
Abstract (in Czech) |
---|
Na počátku 19. století byla pedagogika chápána buď jako normy tvořící, preskriptivní disciplína v rámci etiky a sociální filozofie, nebo, a to především, jako výchovné umění. Objevovaly se první pokusy založit pedagogiku po vzoru přírodních věd, tedy jako empirickou vědu v pozitivistickém programu. Začalo se diskutovat, zda pedagogiku nenahradí interdisciplinárně pojaté vědy o výchově a zda nevznikne nějaké jednotná sociální věda. Jednou ze strategií obhájení vlastní identity bylo zdůrazňování etické dimenze pedagogiky a pedagogických činností. Později vznikající andragogika řešila strukturálně stejné problémy, přičemž normativní rozměr andragogiky byl a je nedílnou součástí andragogického diskursu. |
Abstract (in English) |
---|
At the beginning of the 19th century, pedagogy was treated as a prescriptive, standard-setting discipline within ethics and social philosophy or (in particular), as the art of education. First, attempts were made to follow the model of natural sciences, i.e. to develop pedagogy as an empirical science in a positivist programme. Discussions were held whether pedagogy could be replaced by interdisciplinary sciences of education and whether a unified social science would evolve. One of the strategies to defend pedagogy’s own identity was to emphasise the ethical dimension of pedagogy and pedagogical activities. Andragogy, which developed later, addressed structurally identical issues. The normative dimension of andragogy was and has remained an integral part of the andragogical discourse. |