2016
Etika, étos a identita andragogiky
BENEŠ, MilanZákladní údaje
Originální název
Etika, étos a identita andragogiky
Název anglicky
ETHICS, ETHOS AND IDENTITY OF ANDRAGOGY: HISTORICAL AND SYSTEMATIC IMPLICATIONS
Autoři
BENEŠ, Milan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Banská Bystrica, Etické kontexty andragogického posobenia, od s. 49-62, 14 s. 2016
Nakladatel
Belianum
Další údaje
Jazyk
slovenština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/46358978:_____/16:00000004
Organizace
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář
ISBN
978-80-557-1166-9
Klíčová slova česky
Etika; étos; andragogická perspektiva; disciplinární status andragogiky;interdisciplinarita; empirické vědy o výchově; andragogické profese; morální výchova
Klíčová slova anglicky
Ethic; etho; andragogical perspective; disciplinary status of andragogy; interdisciplinarity; empirical sciences of education; andragogical professions; moral education.
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 10. 2018 13:49, Milan Beneš
V originále
Na počátku 19. století byla pedagogika chápána buď jako normy tvořící, preskriptivní disciplína v rámci etiky a sociální filozofie, nebo, a to především, jako výchovné umění. Objevovaly se první pokusy založit pedagogiku po vzoru přírodních věd, tedy jako empirickou vědu v pozitivistickém programu. Začalo se diskutovat, zda pedagogiku nenahradí interdisciplinárně pojaté vědy o výchově a zda nevznikne nějaké jednotná sociální věda. Jednou ze strategií obhájení vlastní identity bylo zdůrazňování etické dimenze pedagogiky a pedagogických činností. Později vznikající andragogika řešila strukturálně stejné problémy, přičemž normativní rozměr andragogiky byl a je nedílnou součástí andragogického diskursu.
Česky
Na počátku 19. století byla pedagogika chápána buď jako normy tvořící, preskriptivní disciplína v rámci etiky a sociální filozofie, nebo, a to především, jako výchovné umění. Objevovaly se první pokusy založit pedagogiku po vzoru přírodních věd, tedy jako empirickou vědu v pozitivistickém programu. Začalo se diskutovat, zda pedagogiku nenahradí interdisciplinárně pojaté vědy o výchově a zda nevznikne nějaké jednotná sociální věda. Jednou ze strategií obhájení vlastní identity bylo zdůrazňování etické dimenze pedagogiky a pedagogických činností. Později vznikající andragogika řešila strukturálně stejné problémy, přičemž normativní rozměr andragogiky byl a je nedílnou součástí andragogického diskursu.