J
2016
Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika
BENEŠ, Milan
Basic information
Original name
Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika
Name in Czech
Funkcionální výchova nebo socializace – modely funkcionální výchovy a jejich problematika
Name (in English)
Functional education or socialization - models of functional education and issues surrounding them
Authors
BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Andragogická revue, Praha, UJAK, 2016, 1804-1698
Other information
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/46358978:_____/16:00000003
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech)
Andragogika; funkcionální výchova; intencionální výchova; pedagogika; pedagogizace prostředí; sebevýchova; socializace; společenství; společnost; vědy o výchově
Keywords in English
Andragogy; functional education; intentional education; pedagogy; pedagogization; self-education; socialization; community; association; science of education
V originále
Výchova je obvykla chápána jako cílevědomá a záměrná činnost, která je odkázaná na vychovatele. Existují ovšem i širší pojetí výchovy (lépe řečeno edukace, tedy výchovy a vzdělávání), zahrnující i neúmyslné působení jednotlivců, skupin a okolí na osobnost vychovávaného. Zde nastává pro pedagogiku a andragogiku jeden závažný problém. Přestává existovat jasná hranice mezi výchovou a socializací. Tím se stírá i rozlišení pedagogiky a andragogiky od sociologie, sociální psychologie, psychologie, kulturní a sociální antropologie a dalších sociálních a humanitních věd. Tento příspěvek má představit některá vymezení a modely funkcionální výchovy a s nimi spojené problémy.
In English
Education is usually considered as an intentional and goal oriented activity on behalf of the educator. However there are broader concepts of education (of rearing and teaching) taking into consideration also unintentional impact of individuals, groups and the surroundings on the personality of the learner. This sets a serious problem for pedagogy and andragogy because we lose the clear threshold between education and socialization. This also complicates distinguishing between pedagogy, andragogy, sociology, social psychology, psychology, cultural and social anthropology and other social and humanistic sciences. The objective of this thesis is to present some specifics and models of functional education and various issues connected with it.
Displayed: 10/5/2025 11:31