J 2016

Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika

BENEŠ, Milan

Basic information

Original name

Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika

Name in Czech

Funkcionální výchova nebo socializace – modely funkcionální výchovy a jejich problematika

Name (in English)

Functional education or socialization - models of functional education and issues surrounding them

Authors

BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Andragogická revue, Praha, UJAK, 2016, 1804-1698

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/46358978:_____/16:00000003

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

Keywords (in Czech)

Andragogika; funkcionální výchova; intencionální výchova; pedagogika; pedagogizace prostředí; sebevýchova; socializace; společenství; společnost; vědy o výchově

Keywords in English

Andragogy; functional education; intentional education; pedagogy; pedagogization; self-education; socialization; community; association; science of education

Tags

Reviewed
Changed: 28/10/2018 12:45, Milan Beneš

Abstract

ORIG EN

V originále

Výchova je obvykla chápána jako cílevědomá a záměrná činnost, která je odkázaná na vychovatele. Existují ovšem i širší pojetí výchovy (lépe řečeno edukace, tedy výchovy a vzdělávání), zahrnující i neúmyslné působení jednotlivců, skupin a okolí na osobnost vychovávaného. Zde nastává pro pedagogiku a andragogiku jeden závažný problém. Přestává existovat jasná hranice mezi výchovou a socializací. Tím se stírá i rozlišení pedagogiky a andragogiky od sociologie, sociální psychologie, psychologie, kulturní a sociální antropologie a dalších sociálních a humanitních věd. Tento příspěvek má představit některá vymezení a modely funkcionální výchovy a s nimi spojené problémy.

In English

Education is usually considered as an intentional and goal oriented activity on behalf of the educator. However there are broader concepts of education (of rearing and teaching) taking into consideration also unintentional impact of individuals, groups and the surroundings on the personality of the learner. This sets a serious problem for pedagogy and andragogy because we lose the clear threshold between education and socialization. This also complicates distinguishing between pedagogy, andragogy, sociology, social psychology, psychology, cultural and social anthropology and other social and humanistic sciences. The objective of this thesis is to present some specifics and models of functional education and various issues connected with it.
Displayed: 10/5/2025 11:31