J
2016
Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika
BENEŠ, Milan
Základní údaje
Originální název
Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika
Název česky
Funkcionální výchova nebo socializace – modely funkcionální výchovy a jejich problematika
Název anglicky
Functional education or socialization - models of functional education and issues surrounding them
Autoři
BENEŠ, Milan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Andragogická revue, Praha, UJAK, 2016, 1804-1698
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/46358978:_____/16:00000003
Organizace
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář
Klíčová slova česky
Andragogika; funkcionální výchova; intencionální výchova; pedagogika; pedagogizace prostředí; sebevýchova; socializace; společenství; společnost; vědy o výchově
Klíčová slova anglicky
Andragogy; functional education; intentional education; pedagogy; pedagogization; self-education; socialization; community; association; science of education
V originále
Výchova je obvykla chápána jako cílevědomá a záměrná činnost, která je odkázaná na vychovatele. Existují ovšem i širší pojetí výchovy (lépe řečeno edukace, tedy výchovy a vzdělávání), zahrnující i neúmyslné působení jednotlivců, skupin a okolí na osobnost vychovávaného. Zde nastává pro pedagogiku a andragogiku jeden závažný problém. Přestává existovat jasná hranice mezi výchovou a socializací. Tím se stírá i rozlišení pedagogiky a andragogiky od sociologie, sociální psychologie, psychologie, kulturní a sociální antropologie a dalších sociálních a humanitních věd. Tento příspěvek má představit některá vymezení a modely funkcionální výchovy a s nimi spojené problémy.
Anglicky
Education is usually considered as an intentional and goal oriented activity on behalf of the educator. However there are broader concepts of education (of rearing and teaching) taking into consideration also unintentional impact of individuals, groups and the surroundings on the personality of the learner. This sets a serious problem for pedagogy and andragogy because we lose the clear threshold between education and socialization. This also complicates distinguishing between pedagogy, andragogy, sociology, social psychology, psychology, cultural and social anthropology and other social and humanistic sciences. The objective of this thesis is to present some specifics and models of functional education and various issues connected with it.
Zobrazeno: 10. 5. 2025 14:51