BENEŠ, Milan. Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika (Functional education or socialization - models of functional education and issues surrounding them). Andragogická revue. Praha: UJAK, 2016, roč. VIII,, No 1, p. 5-16. ISSN 1804-1698.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika
Name in Czech Funkcionální výchova nebo socializace – modely funkcionální výchovy a jejich problematika
Name (in English) Functional education or socialization - models of functional education and issues surrounding them
Authors BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Andragogická revue, Praha, UJAK, 2016, 1804-1698.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/46358978:_____/16:00000003
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech) Andragogika; funkcionální výchova; intencionální výchova; pedagogika; pedagogizace prostředí; sebevýchova; socializace; společenství; společnost; vědy o výchově
Keywords in English Andragogy; functional education; intentional education; pedagogy; pedagogization; self-education; socialization; community; association; science of education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Milan Beneš, učo 1110. Changed: 28/10/2018 12:45.
Abstract
Výchova je obvykla chápána jako cílevědomá a záměrná činnost, která je odkázaná na vychovatele. Existují ovšem i širší pojetí výchovy (lépe řečeno edukace, tedy výchovy a vzdělávání), zahrnující i neúmyslné působení jednotlivců, skupin a okolí na osobnost vychovávaného. Zde nastává pro pedagogiku a andragogiku jeden závažný problém. Přestává existovat jasná hranice mezi výchovou a socializací. Tím se stírá i rozlišení pedagogiky a andragogiky od sociologie, sociální psychologie, psychologie, kulturní a sociální antropologie a dalších sociálních a humanitních věd. Tento příspěvek má představit některá vymezení a modely funkcionální výchovy a s nimi spojené problémy.
Abstract (in English)
Education is usually considered as an intentional and goal oriented activity on behalf of the educator. However there are broader concepts of education (of rearing and teaching) taking into consideration also unintentional impact of individuals, groups and the surroundings on the personality of the learner. This sets a serious problem for pedagogy and andragogy because we lose the clear threshold between education and socialization. This also complicates distinguishing between pedagogy, andragogy, sociology, social psychology, psychology, cultural and social anthropology and other social and humanistic sciences. The objective of this thesis is to present some specifics and models of functional education and various issues connected with it.
Print
Add to clipboard Displayed: 18/5/2024 21:03