J 2016

Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika

BENEŠ, Milan

Základní údaje

Originální název

Funkcionální výchova nebo socializace - modely funkcionální výchovy a jejich problematika

Název česky

Funkcionální výchova nebo socializace – modely funkcionální výchovy a jejich problematika

Název anglicky

Functional education or socialization - models of functional education and issues surrounding them

Autoři

BENEŠ, Milan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Andragogická revue, Praha, UJAK, 2016, 1804-1698

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/46358978:_____/16:00000003

Organizace

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář

Klíčová slova česky

Andragogika; funkcionální výchova; intencionální výchova; pedagogika; pedagogizace prostředí; sebevýchova; socializace; společenství; společnost; vědy o výchově

Klíčová slova anglicky

Andragogy; functional education; intentional education; pedagogy; pedagogization; self-education; socialization; community; association; science of education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 10. 2018 12:45, Milan Beneš

Anotace

V originále

Výchova je obvykla chápána jako cílevědomá a záměrná činnost, která je odkázaná na vychovatele. Existují ovšem i širší pojetí výchovy (lépe řečeno edukace, tedy výchovy a vzdělávání), zahrnující i neúmyslné působení jednotlivců, skupin a okolí na osobnost vychovávaného. Zde nastává pro pedagogiku a andragogiku jeden závažný problém. Přestává existovat jasná hranice mezi výchovou a socializací. Tím se stírá i rozlišení pedagogiky a andragogiky od sociologie, sociální psychologie, psychologie, kulturní a sociální antropologie a dalších sociálních a humanitních věd. Tento příspěvek má představit některá vymezení a modely funkcionální výchovy a s nimi spojené problémy.

Anglicky

Education is usually considered as an intentional and goal oriented activity on behalf of the educator. However there are broader concepts of education (of rearing and teaching) taking into consideration also unintentional impact of individuals, groups and the surroundings on the personality of the learner. This sets a serious problem for pedagogy and andragogy because we lose the clear threshold between education and socialization. This also complicates distinguishing between pedagogy, andragogy, sociology, social psychology, psychology, cultural and social anthropology and other social and humanistic sciences. The objective of this thesis is to present some specifics and models of functional education and various issues connected with it.