Přehled o publikaci
2016
Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti: souhrnné výsledky výzkumu
VLČKOVÁ, Kateřina and Karolína PEŠKOVÁBasic information
Original name
Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti: souhrnné výsledky výzkumu
Name (in English)
Learner Strategies in English as Foreign Language and their Relation to Achievement: Summary of Research Findings
Authors
VLČKOVÁ, Kateřina and Karolína PEŠKOVÁ
Edition
Sborník abstraktů z konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakta
Field of Study
Pedagogy and education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech)
Strategie učení; řečové dovednosti; úspěšnost řešení úloh; angličtina jako cizí jazyk
Keywords in English
Learner strategies; language skills; achievement in language tasks; English as a foreign language (EFL).
Links
MUNI/A/0985/2015, interní kód Repo.
Changed: 3/9/2020 08:02, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Příspěvek prezentuje souhrnné výsledky výzkumu žákovských strategií uplatňovaných při učení se angličtině jako cizímu jazyku na konci základního vzdělávání. Žáky deklarované používání strategií je dáno do souvislosti s indikátory jejich vzdělávacích výsledků, jako jsou skóre z testu KET na úrovni A2 či známka z anglického jazyka, a to v kontextu dalších proměnných, například učební a výkonové motivace, stylů učení nebo podpory strategií učitelem. Strategie a úspěšnost řešení testových úloh jsou zkoumány u řečových dovedností čtení, poslech, mluvení a psaní.
In English
The paper presents research into learner strategies (language learning and use strategies) in English as a foreign language at the end of compulsory education (ISCED2) in the Czech Republic. The strategy use declared by students was analysed in relation to indicators of their achievement (KET tasks´ scores, grade in English etc.). Strategies and achievement were measured for the language skills listening, reading, speaking, and writing; and in the context of other variables, like learning motivation, learning styles or teacher´s strategy support.