D 2016

Competencies measured in assessment centers: Predictors of transformational leadership and leader's effectiveness

DOČEKALOVÁ, Soňa, Martin VACULÍK and Jakub PROCHÁZKA

Basic information

Original name

Competencies measured in assessment centers: Predictors of transformational leadership and leader's effectiveness

Authors

DOČEKALOVÁ, Soňa (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin VACULÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jakub PROCHÁZKA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Reading, UK, Governance, p. 76-83, 8 pp. 2016

Publisher

ACPI

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Management, administration and clerical work

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

URL URL URL URL URL URL URL URL URL URL URL URL

RIV identification code

RIV/00216224:14230/16:00090018

Organization

Fakulta sociálních studií – Repository – Repository

ISBN

978-1-910810-84-2

UT WoS

000401232800010

Keywords (in Czech)

kompetence; výkonová orientace; efektivita leadera; výkon skupiny; transformační leadership; assessment centrum

Keywords in English

competencies; achievement orientation; perceived leaders’ effectiveness; leadership emergence; group performance; transformational leadership; assessment center

Links

MUNI/A/1077/2015, interní kód Repo.
Změněno: 3/9/2020 00:42, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

ORIG CZ

V originále

The objective of this study is to explore which competencies predict leader effectiveness. Based on theory and job analysis, we observed the effects of five leaders' competencies (achievement orientation, problem analysis and problem solving, social sensitivity, influence, and integrity) on three indicators of effectiveness (perceived leader's effectiveness, leadership emergence, and team performance). Furthermore, we examined whether transformational leadership mediates these effects. We collected the data during an interuniversity student team competition. A total of 57 team leaders and 364 team members participated in the study. At the beginning of the competition, we measured the leaders' competencies through assessment centers. Each leader was assessed by 4 trained assessors in a one day long assessment center consisting of multiple individual and group model situations. After 6 months of teamwork, we measured the perceived leaders' effectiveness, leadership emergence and transformational leadership using questionnaires, and we estimated the teams' performance based on the ranking of the teams in the competition. The results show that leader achievement orientation is a significant predictor of perceived leader effectiveness, leadership emergence and team performance. The other four competencies do not predict leader effectiveness. There is no relation between competencies and transformational leadership; therefore, transformational leadership does not mediate the relation between competencies and effectiveness. The advantages of this study were that we obtained the data regarding the competencies and effectiveness from three different sources and that we measured competencies before the teamwork began. An average of more than 6 subordinates per leader ensures highly reliable evaluations of leaders' transformational leadership, perceived effectiveness and leadership emergence. The results can be applied to leader selection for short-term team projects.

In Czech

Studie se věnuje vztahu mezi kompetencemi leadera a jeho/její efektivitou. Zkoumali jsme pět kompetencí (orientaci na výsledky, analytické myšlení a řešení problémů, interpersonální citlivost, vliv a integritu) a tři ukazatele efektivity (efektivitu leadera vnímanou následovníky, leadership emergence, výkon týmu na základě skutečných výsledků). Sledovali jsme také, zda transformační přístup leadera mediuje vztah mezi kompetencemi a efektivitou. Data jsme získali v rámci meziuniverzitní projektové soutěže. Respondenty bylo 364 členů týmů a 57 jejich leaderů. Na začátku soutěže prošli všichni leadeři celodenním assessment centrem, kde 4 trénovaní hodnotitelé posuzovali jejich kompetence. Po šesti měsících soutěže hodnotili členové týmu efektivitu, leadership emergence a transformační přístup svých vedoucích. Výkon týmu jsme měřili skrze výsledky týmu v projektové soutěži. Ze všech kompetencí se jako jediný prediktor efektivity leadera projevila orientace na výsledky, která souvisela se všemi třemi sledovanými indikátory efektivity. Transformační leadership nesouvisel s žádnou ze sledovaných kompetencí a také nemedioval vztah mezi kompetencemi a efektivitou leadera. Silnou stránkou výzkumu je získání dat ze tří různých zdrojů a v různých časech. Další silnou stránkou je v průměru více než 6 následovníků hodnotících každého leadera.
Displayed: 20/10/2024 00:21