HABÁNOVÁ, Anna. "Inspirován touhou věnovat vlasti a armádě svou nejlepší sílu..." Čeští Němci ve službách oficiální propagandy. In Anna Habánová. Na Sibiř! Německočeští výtvarní umělci v první světové válce na východní frontě a v sibiřském zajetí. Liberec: Oblastní galerie Liberec, 2015, s. 20-71. ISBN 978-80-87707-14-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "Inspirován touhou věnovat vlasti a armádě svou nejlepší sílu..." Čeští Němci ve službách oficiální propagandy
Název anglicky "Inspired by the desire to devote his homeland and his best military power ..." Czech Germans in the service of official propaganda
Autoři HABÁNOVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Liberec, Na Sibiř! Německočeští výtvarní umělci v první světové válce na východní frontě a v sibiřském zajetí, od s. 20-71, 52 s. 2015.
Nakladatel Oblastní galerie Liberec
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/46747885:24510/15:#0001218
Organizace Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář
ISBN 978-80-87707-14-2
Klíčová slova anglicky Czech Germans; World War I;Germen-Czech art scene;Austro-Hungarian Empire
Návaznosti GAP409/12/0756, projekt VaV.
Změnil Změnila: Anna Habánová, učo 524. Změněno: 18. 4. 2016 21:34.
Anotace
V rámci pokračujícího výzkumu je možné ve sledované skupině nalézt několik různorodých oblastí s vazbou na dobu Velké války. Jedná o výzkum oficiální propagandy tzv. Válečného tiskového stanu, jehož vznik spadá do doby konce prvního desetiletí 20. století a jehož zákonná ustanovení vstoupila v platnost na počátku konfliktu v roce 1914. Malíři a sochaři oficiální propagandy stáli na jedné straně barikády. Pod vlivem cenzury a jasných předpisů zaznamenávali na základě předepsaných „exkurzí“ krajinu, bojiště a život vojenských útvarů tak, aby jejich dílo mohlo být prezentováno v rámci válečných úspěchů rakousko-uherské monarchie. Byli uchráněni přímých bojů, pobytu v zákopech. Zde vznikly nejen portréty vysokých armádních důstojníků Ferdinanda Staegera, ale i expresivně pojatí albánští bojovníci Franze Thieleho nebo až neuvěřitelně naturalisticky provedené grafické cykly z dílny Heinricha Hönicha.
Anotace anglicky
The ongoing research on the studied group has revealed several diverse areas associated with the Great War. This research is into the official propaganda produced by the so-called War press tent, founded towards the end of the first decade of the 20th century, whose legal provisions came into force at the beginning of the conflict in 1914. The painters and sculptors of official propaganda stood on one side of the barricade. Due to censorship and clear regulations, and based on the prescribed “excursions”, they depicted landscapes, battlefields and the life of military units in such a way that their work could show the military success of the Austro-Hungarian Empire. They were spared direct fighting and life in the trenches. In this context were created not only the portraits of senior military officers by Ferdinand Staeger, but also the expressive paintings of Albanian fighters by Franz Thiele, and the almost unbelievably naturalistic works of the graphic art cycles by Heinrich Hönich.
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 7. 5. 2024 09:19