J
		
		2015
			
	    
Základní hudební prvky rytmus, melodie, harmonie z pohledu alternativní waldorfské pedagogiky i pohledu psychologicko - neurologického
	    KONVALINKOVÁ, Jana
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Basic information
	
		Original name
		Základní hudební prvky rytmus, melodie, harmonie z pohledu alternativní waldorfské pedagogiky i pohledu psychologicko - neurologického
	 
	
		Name in Czech
		Základní hudební prvky rytmus, melodie, harmonie z pohledu alternativní waldorfské pedagogiky i pohledu psychologicko - neurologického
	 
		
			Name (in English)
			Basic elements of music, melody, harmony and rhythm, from the standpoint of physiology and neurology
		 
				Authors
				KONVALINKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			 
			
				Edition
				 Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, Brno, Mendel University in Brno, Institut of Lifelong Learning, 2015, 1804-526X
			 
		
Other information
		
	
		
			Type of outcome
			Article in a journal
		 
	
		
			Field of Study
			50300 5.3 Education
		 
	
		
			Country of publisher
			Czech Republic
		 
	
		
			Confidentiality degree
			is not subject to a state or trade secret
		 
	
			
		
		
			RIV identification code
			RIV/46747885:24510/15:#0001277
		 
	
			
				Organization
				Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository
			 
		
			
		
			Keywords (in Czech)
			alternativní pedagogika; hudební prvky; hudební vzdělávání; neurologie; psychologie; waldorfská pedagogika
		 
		
			Keywords in English
			alternative pedagogy; basic elements of music; music education; neurology; psychology; waldorf education
		 
			Tags
			International impact, Reviewed
		 
			
			
				
					In the original language
					Waldorfská pedagogika vědomě pracuje s prvky rytmu v životě dítěte i s rytmickými aktivitami užívanými pro ukotvení učební látky. Kromě fenoménu rytmu je také kladen důraz na melodičnost hlasu, kterou pedagogika definuje jak pro práci učitele, tak pro rozvoj žáka. Všímá si melodičnosti mluveného a pěveckého projevu a od první třídy důsledně v dítěti rozvíjí pevný vztah k rytmu, melodii a harmonii v hudbě. Příspěvek hledá oporu a obhajobu těchto pedagogických hledisek a představuje rytmus, melodii a harmonii z pohledu psychologicko - neurologického.
				 
				
					In English
					Waldorf education intentionally works both with elements of rhythm in a child’s life and with rhythm used for presentation and anchoring of a learned subject. In addition to the phenomenon of the rhythm, an emphasis is given to a voice euphony that the pedagogy defines both for the work of a teacher and for a development of a pupil. The Waldorf education pays attention to euphony of both spoken and sung speech and consistently develops a firm relation to rhythm, melody and harmony of music in children from the 1st grade on. The article searches support and defense of these pedagogical standpoints and presents rhythm, music melody and harmony from the psychological and neurological point of view.
				  
				Displayed: 4/11/2025 12:42