J 2015

Základní hudební prvky rytmus, melodie, harmonie z pohledu alternativní waldorfské pedagogiky i pohledu psychologicko - neurologického

KONVALINKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Základní hudební prvky rytmus, melodie, harmonie z pohledu alternativní waldorfské pedagogiky i pohledu psychologicko - neurologického

Name in Czech

Základní hudební prvky rytmus, melodie, harmonie z pohledu alternativní waldorfské pedagogiky i pohledu psychologicko - neurologického

Name (in English)

Basic elements of music, melody, harmony and rhythm, from the standpoint of physiology and neurology

Authors

KONVALINKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, Brno, Mendel University in Brno, Institut of Lifelong Learning, 2015, 1804-526X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/46747885:24510/15:#0001277

Organization

Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository

Keywords (in Czech)

alternativní pedagogika; hudební prvky; hudební vzdělávání; neurologie; psychologie; waldorfská pedagogika

Keywords in English

alternative pedagogy; basic elements of music; music education; neurology; psychology; waldorf education

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 17/4/2016 10:25, Jana Konvalinková

Abstract

In the original language

Waldorfská pedagogika vědomě pracuje s prvky rytmu v životě dítěte i s rytmickými aktivitami užívanými pro ukotvení učební látky. Kromě fenoménu rytmu je také kladen důraz na melodičnost hlasu, kterou pedagogika definuje jak pro práci učitele, tak pro rozvoj žáka. Všímá si melodičnosti mluveného a pěveckého projevu a od první třídy důsledně v dítěti rozvíjí pevný vztah k rytmu, melodii a harmonii v hudbě. Příspěvek hledá oporu a obhajobu těchto pedagogických hledisek a představuje rytmus, melodii a harmonii z pohledu psychologicko - neurologického.

In English

Waldorf education intentionally works both with elements of rhythm in a child’s life and with rhythm used for presentation and anchoring of a learned subject. In addition to the phenomenon of the rhythm, an emphasis is given to a voice euphony that the pedagogy defines both for the work of a teacher and for a development of a pupil. The Waldorf education pays attention to euphony of both spoken and sung speech and consistently develops a firm relation to rhythm, melody and harmony of music in children from the 1st grade on. The article searches support and defense of these pedagogical standpoints and presents rhythm, music melody and harmony from the psychological and neurological point of view.