J 2014

Aktuální možnosti hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku

RUBÍN, Lukáš; Aleš SUCHOMEL and Jaroslav KUPR

Basic information

Original name

Aktuální možnosti hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku

Name in Czech

Aktuální možnosti hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku

Name (in English)

CURRENT OPTIONS OF THE PHYSICAL FITNESS ASSESSMENT IN SCHOOL-AGED CHILDREN

Authors

RUBÍN, Lukáš (203 Czech Republic); Aleš SUCHOMEL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jaroslav KUPR (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Česká kinantropologie. Praha, Česká kinantropologická společnost. 2014, 1211-9261

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/46747885:24510/14:#0001276

Organization

Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository

Keywords (in Czech)

zdraví; evaluace; testová baterie; motorický test; somatické měření děti

Keywords in English

health; evaluation; test battery; motor test; somatic measurement; children

Tags

Reviewed
Changed: 14/4/2016 09:01, Jaroslav Kupr

Abstract

ORIG EN

V originále

Hlavním cílem teoretické studie je poskytnout přehled a porovnat testové systémy,které je možné v současné době použít v České republice k hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku. V současnosti je možné na našem území využít následujících pět testových systémů: EUROFIT, FITNESSGRAM, INDARES, OVOV a UNIFITTEST. Každý z nich nabízí určité výhody a nevýhody při jejich používání i při interpretaci naměřených dat. Komparační metodou byla na základě osmi stanovených kritérií jako nejvhodnější vybrána testová baterie FITNESSGRAM, která i přes drobné nedostatky (absence normativně vztažených standardů a vyšší náklady na pořízení potřebného vybavení) nejvíce reflektuje moderní přístupy k hodnocení tělesné zdatnosti. Předložený materiál je příspěvkem k objasnění významu a vývoje konceptu tělesné zdatnosti a z praktického hlediska pomůže učitelům tělesné výchovy k rozhodnutí, který testový systém vybrat na základě specifických školních podmínek.

In English

The main aim of the theoretical study is to provide an overview and to compare test systems that can be currently used for evaluation of physical fitness in school-aged individuals in the Czech Republic. EUROFIT, FITNESSGRAM, INDARES, OVOV and UNIFITTEST are currently the most widely used test systems in our country. Each of them has certain advantages and disadvantages in their usage and in the measured data interpretation. The comparative method based on eight criteria set out as the most suitable the test battery FITNESSGRAM despite minor shortcomings (absence of normatively referenced standards and higher cost of necessary equipment). FITNESSGRAM reflects modern approaches to the evaluation of physical fitness. The presented material is a contribution to the clarification of the meaning and the development of the physical fitness concept. From a practical point of view this will help physical education teachers to decide which test system to choose according to the specific school conditions.
Displayed: 5/7/2025 01:42