k 2015

Vliv pohádek na psychiku dítěte

KRÁSA, Jan and Martin ŠVANDA

Basic information

Original name

Vliv pohádek na psychiku dítěte

Name (in English)

Influence of fairy tales on the psyche of the child

Authors

KRÁSA, Jan and Martin ŠVANDA

Edition

XXIII. ročník konference České asociace pedagogického výzkumu, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

Psychology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

ISBN

978-80-261-0521-3

Keywords (in Czech)

kognitivní vývoj; pohádka; verbální a propoziční úroveň reprezentace

Keywords in English

cognitive development; fairy tale; verbal and propositional level of representation
Changed: 2/9/2020 12:30, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

V rámci psychologie i pedagogiky panuje přesvědčení, že vliv pohádek na dětskou psychiku je významný a pozitivní. Většina psychologů, kteří se působením pohádky zabývali (Bettelheim, von Franz a další), hovoří o nezastupitelném vlivu pohádkového příběhu na vývoj dítěte. Zřídkakdy byl však tento názor zkoumán jinak než kazuisticky. Předkladatelé tohoto příspěvku chtějí studovat především skutečný vliv pohádkových příběhů na (vyvíjející se) psychiku dítěte in situ a mimo terapeutické setkání. Příspěvek přináší výsledky předvýzkumu.

In English

Within psychology and pedagogy is believed that the influence of fairy tales to children's mental health is significant and positive. Most psychologists who have studied the action of fairy tales (Bettelheim, von Franz and others), talk about the fairy tale's irreplaceable influence on child development. Rarely, however, was this opinion investigated. Authors of this paper mainly want to study the actual effect of fairy tales on (developing) psyche of the child in situ and outside the therapeutic encounter. The paper presents results of preliminary research.

Files attached