p 2015

Kristijonas Donelaitis a jeho Metai: hledání koheze

ŠEFERIS, Vaidas

Basic information

Original name

Kristijonas Donelaitis a jeho Metai: hledání koheze

Name (in English)

Kristijonas Donelaitis and his poem Metai: on the search of the cohesion

Authors

ŠEFERIS, Vaidas (440 Lithuania, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pražský lingvistický kroužek, FF UK, 23 03 2015, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

Linguistics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00082671

Organization

Filozofická fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

Donelaitis; Donalitius; Roční doby; litevská literatura; textová koheze; baltistika; filologie; stará literatura; izotopie; diskursivní izotopie; diskurs; diskursivní analýza; Pobaltí; Baltské státy

Keywords in English

Donelaitis; Donalitius; The Seasons; Lithuanian literature; textual cohesion; isotopy; discourse; text; old literature; philology; Baltic lands

Links

MUNI/A/1107/2014, interní kód Repo.
Změněno: 2/9/2020 02:25, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

ORIG EN

V originále

Základní dílo litevské literatury - „Roční doby“ Kristijonase Donelaitise - zůstávají také jednou z největších záhad této literatury. Nevíme, kdy přesně vznikly (pravděpodobně v polovině 18. st.), nevíme, komu byly určeny, nevíme, zda je autor zamýšlel jako jedno a jednotné dílo či takový záměr neměl. Kolísá také žánrové zařazení tohoto básnického díla. Jak tedy můžeme rozumně uchopit celistvost tohoto textu? Jaké nástroje k tomu nabízí moderní filologie? A k jakým výsledkům s jejich pomocí dospějeme?

In English

The basic literary work of the Lithuanian literature - Metai (The Seasons) by Kristijonas Donelaitis - remains also one of the greatest mysteries of this literature. We know neither exact dates of its creation, nor the intended composition: whether Metai was composed as one and coherent text or as four independent poems. So how we can approach this work of art? What instruments does modern philology have to analyze it? And what results could we expect by applying those instruments?
Displayed: 20/10/2024 00:20