k 2016

Odměňovací moc studentů učitelství na praxi: kvalitativní výzkum ve smíšeném designu

VLČKOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Odměňovací moc studentů učitelství na praxi: kvalitativní výzkum ve smíšeném designu

Name (in English)

Reward power of student teachers on their teaching practice: a qualitative study

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

QAK: Kvalitati­vny pri­stup a metody vo vedach o cloveku, Univerzita Komenskeho v Bratislave, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00087799

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

ISBN

978-80-223-4011-3

Keywords (in Czech)

odmenovaci moc; student ucitelstvi; kvalitativni vyzkum; smiseny vyzkum

Keywords in English

reward power; student teacher; qualitative research; mixed method research

Links

GA16-02177S, research and development project.
Changed: 2/9/2020 16:52, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Příspěvek prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného tematicky na odměňovací bázi moci studentů učitelství na praxích na druhém stupni základních škol v občanské výchově, českém jazyce a dějepise. U osmi studentů učitelství bylo natáčeno šest hodin výuky na učitelskou a žákovskou kameru, dále byly realizovány hloubkové rozhovory se studenty učitelství a data byla sbírána také pomocí jejich reflektivních deníků z praxí. Na základě transkriptů dat a samotných videodat bylo realizováno tematické a otevřené kódování odměňovací moci a jejích uplatňovaných forem ze strany studentů učitelství. Příspěvek popisuje základní formy odměňovací moci vyskytující se ve výuce studentů učitelství a jejich základní miniscénáře.

In English

The paper presents findings from qualitative research, thematically oriented on reward power of student teachers on their long term practice at lower secondary schools. Eight student teachers and their lessons of Civics, Czech or History were videotaped with two cameras (teacher´s and pupils´ camera). Deep interviews were realized and data were collected by reflective teaching diaries as well. On the bases of transcripts and video data itself thematic and open coding of reward power was conducted. The analyses focused on forms of power and mini-scenarios of use of the reward power by student teachers.

Files attached