k
2015
Báze moci: verze pro studenty učitelství (BMS). Adaptace Teacher Power Use Scale na studenty učitelství a druhý stupeň základní školy
VLČKOVÁ, Kateřina; Jan MAREŠ and Stanislav JEŽEK
Basic information
Original name
Báze moci: verze pro studenty učitelství (BMS). Adaptace Teacher Power Use Scale na studenty učitelství a druhý stupeň základní školy
Name (in English)
Power Bases: Version for Student Teachers (BMS). Adaptation of Teacher Power Use Scale to Student Teachers and Czech Lower Secondary Education
Authors
VLČKOVÁ, Kateřina; Jan MAREŠ and Stanislav JEŽEK
Edition
23. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Pedagogická fakulta ZČU v Plzni. 2015
Other information
Type of outcome
Presentations at conferences
Field of Study
Pedagogy and education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/00216224:14410/15:00081537
Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech)
Moc; mocenské vztahy; student učitelství; pregraduální příprava učitelů; učitelská praxe; druhý stupeň základní školy; báze moci; donucovací moc; legitimní moc; referenční moc; odměňovací moc; expertní moc; adatace násttoje
Keywords in English
power; Teacher power use scale; adatpation; lower secondary education; student teachers; power bases
Links
GA13-24456S, research and development project.
In the original language
amp; Turman, 2007) v úpravě na studenty učitelství. Nástroj měří, jak žáci reflektují moc uplatňovanou studenty učitelství, kteří v jejich třídě realizují dlouhodobou praxi v různých předmětech. Testována je teorie 5 bází relační moci Frenche a Ravena (1959), a to v českých podmínkách, u žáků druhého stupně základní školy a studentů učitelství (namísto univerzitních studentů a učitelů v anglosaském prostředí).
In English
amp; Turman, 2007) adaptation to student teachers. The scale measures how students reflect the power used by student teachers on their long-term practice in different school subjects. We test French and Raven´s (1959) theory of 5 power bases in Czech conditions, at students of lower secondary education and student teachers (instead of university students and teachers in Anglo-Saxon context).
Displayed: 19/12/2025 22:23