k 2015

Báze moci: verze pro studenty učitelství (BMS). Adaptace Teacher Power Use Scale na studenty učitelství a druhý stupeň základní školy

VLČKOVÁ, Kateřina; Jan MAREŠ and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Báze moci: verze pro studenty učitelství (BMS). Adaptace Teacher Power Use Scale na studenty učitelství a druhý stupeň základní školy

Name (in English)

Power Bases: Version for Student Teachers (BMS). Adaptation of Teacher Power Use Scale to Student Teachers and Czech Lower Secondary Education

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina; Jan MAREŠ and Stanislav JEŽEK

Edition

23. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Pedagogická fakulta ZČU v Plzni. 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00081537

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

Moc; mocenské vztahy; student učitelství; pregraduální příprava učitelů; učitelská praxe; druhý stupeň základní školy; báze moci; donucovací moc; legitimní moc; referenční moc; odměňovací moc; expertní moc; adatace násttoje

Keywords in English

power; Teacher power use scale; adatpation; lower secondary education; student teachers; power bases

Links

GA13-24456S, research and development project.
Changed: 2/9/2020 16:29, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

In the original language

amp; Turman, 2007) v úpravě na studenty učitelství. Nástroj měří, jak žáci reflektují moc uplatňovanou studenty učitelství, kteří v jejich třídě realizují dlouhodobou praxi v různých předmětech. Testována je teorie 5 bází relační moci Frenche a Ravena (1959), a to v českých podmínkách, u žáků druhého stupně základní školy a studentů učitelství (namísto univerzitních studentů a učitelů v anglosaském prostředí).

In English

amp; Turman, 2007) adaptation to student teachers. The scale measures how students reflect the power used by student teachers on their long-term practice in different school subjects. We test French and Raven´s (1959) theory of 5 power bases in Czech conditions, at students of lower secondary education and student teachers (instead of university students and teachers in Anglo-Saxon context).

Files attached

http://is.muni.cz/repo/1333379/4_O_conf_presentation_CAPV2015_MaresVlckovaJezek_adaptation_student_GA13_24456S.pdf
Request the author's version of the file