2014
Erwin Müller (1893–1978)
HABÁNOVÁ, AnnaZákladní údaje
Originální název
Erwin Müller (1893–1978)
Název anglicky
Erwin Müller (1893–1978)
Autoři
HABÁNOVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Liberec, 176 s. 2014
Nakladatel
Technická univerzita v Liberci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/46747885:24510/14:#0001203
Organizace
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář
ISBN
978-80-7494-098-9
Klíčová slova anglicky
Erwin Müller;Liberec;czech-german history of art
Návaznosti
GAP409/12/0756, projekt VaV.
Změněno: 7. 4. 2015 20:39, Anna Habánová
V originále
První monografie Erwina Müllera (1893 Liberec / Reichenberg, Rakousko-Uhersko - 1978 Naumburg, Německá demokratická republika) vznikla na základě dlouhodobých rešerší a zájmu o pozoruhodné dílo jednoho z nejzajímavějších německy hovořících výtvarných umělců z Čech, Moravy a Slezska. Pátrání po jeho osudech bylo o to těžší, že vesměs veškerý materiál osobní povahy byl nenávratně zničen. Na rozdíl od jiných umělců a umělkyň sledovaného okruhu však zůstalo shodou náhod zachováno jeho dílo. Snahou předložené publikace je zařadit dílo zapomenutého génia sujetů z běžného života do kontextu dobové umělecké realistické produkce a při absenci adekvátních archivních pramenů, které by ozřejmily jejich vznik, umístit Erwina Müllera na pomyslnou mapu středoevropského uměleckého vývoje. A to i s vědomím, že absence datací na velké většině děl tento postup ztěžuje. Základním pojítkem pro zpracování Müllerovy tvorby tak zůstávají výstavní katalogy a dochovaná umělecká tvorba. Po obsahové stránce byl Müller vynikajícím pozorovatelem snažícím se zachytit příběhy všedních dnů na pozadí krajin hýřících barvou a světlem. Základní otázky, které tak při prohlížení díla Erwina Müllera vyvstávají, směřují k propojení dobových obsahových a formálních problémů a k objasnění jeho postavení v kontextu šířeji pojatého středoevropského výtvarného prostoru.
Anglicky
The first monograph on Erwin Müller (1893 Liberec / Reichenberg, Austria-Hungary - 1978 Naumburg, German Democratic Republic) is based on long-term research and interest in the remarkable work of one of the most interesting German-speaking artists from Bohemia, Moravia and Silesia. Piecing together his life-story was made difficult due to the fact that almost all materials of a personal character have been irretrievably lost. However, unlike the work of the other artists from the circle under investigation, and entirely by chance, his work has survived. This publication aims to put the work of this forgotten genius of everyday-life themes into the context of the artistic production of contemporary realism, even in the absence of adequate archival sources that would shed light on the history of his work, to place Erwin Müller on the imaginary map of Central European artistic development. And all that despite the absence of dating on the majority of his works, which makes this process all the more difficult. To research Müller's work, we are left only with the period exhibition catalogues and the artist's extant works. With regard to content, Müller was a brilliant observer, who strove to capture the stories of everyday life in the background of landscapes teaming with light and colour. The basic questions that arise while looking at the work of Ervin Müller lead us to the period issues of content and form and to clarifying his position in the broader Central European context.