2014
Vyprávění příběhů a inovativní výukové aktivity
SLÁNSKÁ, DanaBasic information
Original name
Vyprávění příběhů a inovativní výukové aktivity
Name in Czech
Vyprávění příběhů a inovativní výukové aktivity
Name (in English)
Digital storytelling and innovative teaching activities
Authors
SLÁNSKÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Banská Bystrica, Didinfo 2014, p. 149-156, 7 pp. 2014
Publisher
Univerzita Mateja Bela, Fakulta prírodných ved
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/46747885:24510/14:#0001186
Organization
Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository
ISBN
978-80-557-0698-6
Keywords (in Czech)
Digitální vyprávění příběhů, ICT ve vzdělávání, multimédia, počítačová grafika, kompetence pro 21. století
Keywords in English
digital storytelling; ICT in education; multimedia; computer graphics; 21st Century Competencies
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 10/4/2015 08:19, Mgr. Jiří Šmída, Ph.D.
V originále
Cílem článku je ukázat, jak v oboru počítačová grafika a multimédia rozvíjet kompetence pro 21. století formou inovativních výukových aktivit. Výuka počítačové grafiky a práce s multimédii může být velmi atraktivní jak pro žáky, tak pro učitele. Při přípravě na výuku je ale klíčové si vědomit, jaké kompetence v dané kategorii chceme rozvíjet. Dnešní studenti by měli být schopni nejenom ovládat příslušné programy, ale také by měli umět prostřednictvím svých digitálních produktů oslovit širší publikum. Digitální produkty jsou atraktivnější a na digitálním tržišti se dnes snáze uplatní pokud vyprávějí poutavý příběh. Pozornost proto bude věnována významu narativity v digitálním světě. V článku jsou vymezeny odlišnosti mezi digitálním vyprávěním příběhů a vizuálním vyprávěním příběhů. Také je zde přiblížen pojem fotografická esej a infografika a jejich narativní možnosti.
In English
This article aims to show how to develop competencies for the 21st century in the form of innovative teaching activities in the field of computer graphics and multimedia. Teaching computer graphics and work with multimedia can be very attractive for both students and teachers. In preparation for teaching is key what competencies in each category we want to develop. Today's students should be able not only work with the programs, but also should be able through its digital products reach a wider audience. Digital products are attractive and the digital marketplace is now easier to apply, if you can tell an interisting story. Attention will therefore be paid to the importance of narrative in the digital world. The article defined the differences between digital storytelling and visual storytelling. Attention is also paid to photo essays and infographics and their narrative possibilities.