C 2014

Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi

KASPER, Tomáš

Basic information

Original name

Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi

Name in Czech

Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi

Name (in English)

The Theory of Education in Czech Inte-war Pedagogical Discussion

Authors

KASPER, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Praha, Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy, p. 35-48, 14 pp. Výchova a vzdělávání, 2014

Publisher

Karolinum

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46747885:24510/14:#0001146

Organization

Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository

ISBN

978-80-246-2412-9

Keywords (in Czech)

obecná pedagogika; česká meziválečná diskuse; pozitivismus; František Krejčí; Otokar Chlup; Otakar Kádne;, Josef Hendrich; Václav Příhoda

Keywords in English

General pedagogy; Czech interwar discussion; František Krejčí; Otokar Chlup; Otakar Kádner; Josef Hendrich; Václav Příhoda

Tags

Reviewed
Changed: 2/4/2015 17:21, Tomáš Kasper

Abstract

V originále

Článek se zabývá vymezením předmětu teorie výchovy v meziválečném období v Pedagogickém semináři Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Článek sleduje otázku postavení a ukotvení teorie výchovy v rámci přednáškové činnosti pražských profesorů pedagogiky a dále v kontextu stěžejního díla vydaného ve sledovaném období – v Pedagogické encyklopedii (1938-1940). Článek analyzuje ukotvení teorie výchovy v klíčových obecně pedagogických studiích profesorů pedagogiky na FF UK v meziválečném období. Příspěvek ukazuje, že ve sledovaném období nebyla teorie výchovy přednášena jako samostatná disciplína. Problematika teorie výchovy byla obsažena v historicko-pedagogických, obecně-pedagogických a filozoficko-pedagogických přednáškách.

In English

The article explores and documents the originn and development of the field in this country by focusing on the activities of the two main academic centres of pedagogical discussion at the time in the Pedagogical Seminar of the Philosophical Faculty of Charles University in Prague, and the Pedagogical Seminar of MAsaryk University in Brno. The study basis on the study of original pedagogical documents in the archives of the academic institutions concerned. The article consides the quewstion of the position and grounding of theory of education in the lectures and lecture series giuven by Prague and Brno professors and docents (readers) in education and also traces conceptions of the field as the emerge from the fundamental work published in the relevant period - the Pedagogical Encyklopeaedia.