2014
Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi
KASPER, TomášBasic information
Original name
Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi
Name in Czech
Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi
Name (in English)
The Theory of Education in Czech Inte-war Pedagogical Discussion
Authors
KASPER, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Praha, Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy, p. 35-48, 14 pp. Výchova a vzdělávání, 2014
Publisher
Karolinum
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/46747885:24510/14:#0001146
Organization
Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository
ISBN
978-80-246-2412-9
Keywords (in Czech)
obecná pedagogika; česká meziválečná diskuse; pozitivismus; František Krejčí; Otokar Chlup; Otakar Kádne;, Josef Hendrich; Václav Příhoda
Keywords in English
General pedagogy; Czech interwar discussion; František Krejčí; Otokar Chlup; Otakar Kádner; Josef Hendrich; Václav Příhoda
Tags
Reviewed
Changed: 2/4/2015 17:21, Tomáš Kasper
V originále
Článek se zabývá vymezením předmětu teorie výchovy v meziválečném období v Pedagogickém semináři Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Článek sleduje otázku postavení a ukotvení teorie výchovy v rámci přednáškové činnosti pražských profesorů pedagogiky a dále v kontextu stěžejního díla vydaného ve sledovaném období – v Pedagogické encyklopedii (1938-1940). Článek analyzuje ukotvení teorie výchovy v klíčových obecně pedagogických studiích profesorů pedagogiky na FF UK v meziválečném období. Příspěvek ukazuje, že ve sledovaném období nebyla teorie výchovy přednášena jako samostatná disciplína. Problematika teorie výchovy byla obsažena v historicko-pedagogických, obecně-pedagogických a filozoficko-pedagogických přednáškách.
In English
The article explores and documents the originn and development of the field in this country by focusing on the activities of the two main academic centres of pedagogical discussion at the time in the Pedagogical Seminar of the Philosophical Faculty of Charles University in Prague, and the Pedagogical Seminar of MAsaryk University in Brno. The study basis on the study of original pedagogical documents in the archives of the academic institutions concerned. The article consides the quewstion of the position and grounding of theory of education in the lectures and lecture series giuven by Prague and Brno professors and docents (readers) in education and also traces conceptions of the field as the emerge from the fundamental work published in the relevant period - the Pedagogical Encyklopeaedia.