Přehled o publikaci
2014
Vymezení obecné pedagogiky v české meziválečné pedagogické diskusi v ČSR.
KASPER, TomášBasic information
Original name
Vymezení obecné pedagogiky v české meziválečné pedagogické diskusi v ČSR.
Name (in English)
A Definition of General Pedagogy in the Interwar Pedagogical Discussion in Czechoslovakia
Authors
KASPER, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
e-pedagogium, 2014, 1213-7499
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
RIV identification code
RIV/46747885:24510/14:#0001145
Organization
Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository
Keywords in English
General pedagogy; Czech interwar discussion; positivism; positivist pedagogy; František Krejčí; Otokar Chlup; Otakar Kádner; Josef Hendrich; Václav Příhoda
Changed: 2/4/2015 17:20, Tomáš Kasper
V originále
Příspěvek rekonstruuje vývoj vědní subdisciplíny obecné pedagogiky v české meziválečné pedagogické diskusi. Analyzován je tzv. spor o pojetí pedagogiky – problematika pojetí pedagogiky jako vědy přírodní, empirické, kvantitativní či vědy normativní. Hlouběji je reflektována pozitivistická tradice v české pedagogické diskusi, která stojí v kontrastu k německé pedagogické tradici v českých zemích monarchie a v meziválečném Československu. Studie vymezuje rozdílný pohled na založení obecné pedagogiky a pedagogiky jako vědy u F. Krejčího, O. Kádnera, O. Chlupa, V. Příhody a J. Hendricha.
In English
The article reconstructs the development of a scientific sub-discipline of general peda gogy in the Czech interwar pedagogical discussion. The so called controversy over the concept of pedagogy – the issue of the concept of pedagogy as natural science, empirical, quantitative or normative science is analyzed here. The positivist tradition is reflected more deeply in the Czech pedagogical discussion, which stands in contrast to the German pedagogical tradition in the Czech lands of the monarchy and the inter- war Czechoslovakia. The study defines a different view of the establishment of general pedagogy and pedagogy as a science by F. Krejčí, O. Kádner, O. Chlup, V. Příhoda and J. Hendrich.