J 2014

Vymezení obecné pedagogiky v české meziválečné pedagogické diskusi v ČSR.

KASPER, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Vymezení obecné pedagogiky v české meziválečné pedagogické diskusi v ČSR.

Název anglicky

A Definition of General Pedagogy in the Interwar Pedagogical Discussion in Czechoslovakia

Autoři

KASPER, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

e-pedagogium, 2014, 1213-7499

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/46747885:24510/14:#0001145

Organizace

Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář

Klíčová slova anglicky

General pedagogy; Czech interwar discussion; positivism; positivist pedagogy; František Krejčí; Otokar Chlup; Otakar Kádner; Josef Hendrich; Václav Příhoda
Změněno: 2. 4. 2015 17:20, Tomáš Kasper

Anotace

V originále

Příspěvek rekonstruuje vývoj vědní subdisciplíny obecné pedagogiky v české meziválečné pedagogické diskusi. Analyzován je tzv. spor o pojetí pedagogiky – problematika pojetí pedagogiky jako vědy přírodní, empirické, kvantitativní či vědy normativní. Hlouběji je reflektována pozitivistická tradice v české pedagogické diskusi, která stojí v kontrastu k německé pedagogické tradici v českých zemích monarchie a v meziválečném Československu. Studie vymezuje rozdílný pohled na založení obecné pedagogiky a pedagogiky jako vědy u F. Krejčího, O. Kádnera, O. Chlupa, V. Příhody a J. Hendricha.

Anglicky

The article reconstructs the development of a scientific sub-discipline of general peda gogy in the Czech interwar pedagogical discussion. The so called controversy over the concept of pedagogy – the issue of the concept of pedagogy as natural science, empirical, quantitative or normative science is analyzed here. The positivist tradition is reflected more deeply in the Czech pedagogical discussion, which stands in contrast to the German pedagogical tradition in the Czech lands of the monarchy and the inter- war Czechoslovakia. The study defines a different view of the establishment of general pedagogy and pedagogy as a science by F. Krejčí, O. Kádner, O. Chlup, V. Příhoda and J. Hendrich.