Přehled o publikaci
2013
Absence smyslu života jako psychodidaktický problém vzdělávacího systému
PODZIMEK, MichalBasic information
Original name
Absence smyslu života jako psychodidaktický problém vzdělávacího systému
Name (in English)
Absence meaning of life as a psycho-educational system problem
Authors
PODZIMEK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Ústí nad Labem, Psychodidaktické pojetí kurikulárního a mediačního kontextu edukace, p. 249-259, 10 pp. 2013
Publisher
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/46747885:24510/13:#0001111
Organization
Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository
ISBN
978-80-7414-658-9
Keywords in English
education; the meaning of life; religion; western culture
Changed: 10/4/2015 08:20, Mgr. Jiří Šmída, Ph.D.
In the original language
Příspěvek se dotýká tématu absence dostatečného důvodu k odpovědnosti. Důvod krize smyslu pro odpovědnost je vnímán jakožto související s krizí identity. Absentuje protějšek, se kterým by se člověk současné západní společnosti identifikoval, totiž jakési religio, se kterým by se mohl ztotožnit a vůči kterému by byl následně odpovědný. Tezí příspěvku je, že definování humanity na pouhé biosférické rovině, nepodává člověku dostatečný motiv pro odpovědnost.
In English
The paper deals with missing link between the sufficient reason to do something responsibly and between the ultimate responsibility for human acts. The crisis of responsibility corresponds to identity-crisis of modern times, that is marked by absence of the Other as medium of identification. The Other was typically considered a kind of „religiosum“ to be identified with and consequently to be acted upon. Definition of humanity on the biologic or biospheric level does not provide a sufficient motive for human responsibility.