J 2012

Filosofické východiská sekularizácie vo vzťahu k náboženskej pedagogike

PODZIMEK, Michal

Basic information

Original name

Filosofické východiská sekularizácie vo vzťahu k náboženskej pedagogike

Name (in English)

PHILOSOPHICAL ISSUES OF SECULARIZATION-PROCESS RELATED TO PEDAGOGY OF RELIGION

Authors

PODZIMEK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia scientifica facultatis paedagogicae, 2012, 1336-2232

Other information

Language

Slovak

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/46747885:24510/12:#0001034

Organization

Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository

Keywords in English

secularization, dichotomy, autonomy, meaning of life
Changed: 10/3/2015 13:50, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

In the original language

Příspěvek představuje současnou sekularizaci jakožto šanci pro náboženskou pedagogiku, která může v sekularizovaném světě nabídnout jistou orientaci pro současného mladého člověka. Příspěvek se snaží na krátké analýze procesu sekularizace v dějinách Evropského myšlení ukázat, že pojetí světa jakožto autonomního prostředí pro život člověka, stojí již v samotných principech židovsko-křesťanské filosofie a teologie. Proto není třeba se vůči sekularizaci explicitně ve všech směrech vymezovat. Sekularizace je naopak jedinečnou výzvou pro současné učitele náboženství a křesťanské pedagogy k úspěšnému kérygmatickému hlásání.

In English

Process of secularization can offer a new chance to religious pedagogy by delivering secure life-orientation especially for the young generation. A short review of secular thinking in European history confirms that the vision of autonomous world suitable for human life makes fundamentals of Jewish and Christian philosophy and theology. Consequently, there is no need to contradict secular values in all points. Reconsidered in its religious roots the process of secularization can be a good opportunity for Christian pedagogues to successful evangelization.