Přehled o publikaci
2013
Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny
PODZIMEK, MichalZákladní údaje
Originální název
Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny
Název česky
Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny
Název anglicky
Special Education within the Modern and Postmodern Paradigms
Autoři
PODZIMEK, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Havlíčkův Brod, Inkluzivní trendy ve speciální pedagogice, od s. 7-18, 11 s. 2013
Nakladatel
Technická univerzita v Liberci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/46747885:24510/13:#0001033
Organizace
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář
ISBN
978-80-7311-142-7
Klíčová slova anglicky
authority
Změněno: 10. 3. 2015 13:50, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Příspěvek poukazuje na dva diametrálně rozdílné přístupy k člověku, ohraničené paradigmatem moderny a současné postmoderny. Zvláště lidé v pomáhajících profesích jsou ve stálém nebezpečí hodnotit sebe jakožto normální a oddělovat se jiných – nenormálních, handicapovaných jedinců. Tento přístup je smutným dědictvím moderny. Na analýze moderní biomoci je proto v textu ukázáno, že diskriminační přístup se ukazuje nejen jakožto neplodný, ale i jako destruktivní pro celou západní civilizaci. Text ukazuje, že postmoderna, která vychází z jiného myšlenkového základu, dává v současnosti prostor pro změnu této moderní mentality. Speciální pedagogika tímto dostává možnost i úkol, aby se vyprofilovala do oboru, který bude nástrojem ke změně této mentality a bude svojí činností vytvářet obecného vědomí směrem k úctyhodnosti ke specifičnosti každého člověka. Právě postmoderní mentalita dává totiž v oblasti přístupu k člověku velký prostor ke změně diskriminujícího paradigmatu. Určitým humanitním ideálem současnosti proto je, aby se každý člověk chápal a sám byl pochopen jakožto bytost specifická, jedinečná a tedy i úctyhodná, která svojí specifičností rozvíjí nejenom sebe, ale může rozvíjet i druhé. Příspěvek se věnuje především analýze mocenských strategií moderny na rozboru klasického díla M. Foucaulta, který jako první poukázal na destruktivní konsekvence selektujícího přístupu k člověku. V závěru příspěvek vybízí, aby obor speciální pedagogiky využil příznivé postmoderní atmosféry a neutonul v pouhém hledání technické pomoci lidem se specifickými potřebami, jakkoliv i toto je důležitá oblast jejího působení.
Anglicky
There are two leading paradigms (modern and postmodern) that determinate contemporary approach to human sciences. Social activists involved in all sorts of help and coaching are in danger to consider themselves to be a sort of “normal” people in comparison to “extra-normal” or “dysfunctional” clients. Proposed analysis of such a sort of modern bio-power finds that approach to be discriminatory and non-helping. Moreover, history of Western civilization proves its destructive force. Postmodern mentality based on structure and history of bio-power (M. Foucault) can help to restore the specific value of human person due to critical function on behalf of contemporary society. New approach of special pedagogical science can be based on Foucault's research in order to improve assistance to disabled persons in their specific life-situation and needs.