Přehled o publikaci
2013
Die berufliche und nationale Emanzipation der tschechischen Lehrerschaft im letzten Drittel des 19. Jhrs. Motive, Ziele, Erfahrungen und Reflexionen.
KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁZákladní údaje
Originální název
Die berufliche und nationale Emanzipation der tschechischen Lehrerschaft im letzten Drittel des 19. Jhrs. Motive, Ziele, Erfahrungen und Reflexionen.
Název anglicky
Professional and national emancipation of Czech teachers in the last third of the 19th Century - the motives, objectives, experience, reflection.
Autoři
KASPER, Tomáš (203 Česká republika, domácí) a Dana KASPEROVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
History of Education and Childrens Literature, 2013, 1971-1093
Další údaje
Jazyk
něnčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Itálie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/46747885:24510/13:#0001020
Organizace
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář
UT WoS
318900600010
Klíčová slova anglicky
National emancipation, professional emancipation, the Habsburg monarchy, the professionalization of the teaching profession, teachers' congress, teacher associations, teacher journals, 19th century
Změněno: 10. 3. 2015 13:50, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Die Studie analysiert die Hauptstromungen in der Diskussion der tschechischen Lehrerschaft betreffend die Fragen ihrer nationalen und profesionnlen Lehrerschaft. Die Analyse beruht auf den represenatativen Zeitungen und Zeitschriften der tschechischen Lehrerschft in der betreffenden Zeitperiode - letzten Drittels des 19. Jhrs. Im Vordergrund steht die Analyse von den Lehrervereinsaktivitaeten, den Lehrerversammlungszielen und den Lehrervereinsprogrammen.
Anglicky
The article analyzes the issues of professional and national emancipation of the Czech teachers in the context of the process of national emancipation of nations in Habsburg monarchy and in the context of the dynamics of professionalization of the teaching profession in the last 19th century. Some representative teaching journals are selected to be analyzed. In the foreground there is the reconstruction of dominant national professional discourses by the Czech teachers in a given period - with regard to their social activities and regular teachers' congress.