J 2013

Die berufliche und nationale Emanzipation der tschechischen Lehrerschaft im letzten Drittel des 19. Jhrs. Motive, Ziele, Erfahrungen und Reflexionen.

KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ

Základní údaje

Originální název

Die berufliche und nationale Emanzipation der tschechischen Lehrerschaft im letzten Drittel des 19. Jhrs. Motive, Ziele, Erfahrungen und Reflexionen.

Název anglicky

Professional and national emancipation of Czech teachers in the last third of the 19th Century - the motives, objectives, experience, reflection.

Autoři

KASPER, Tomáš (203 Česká republika, domácí) a Dana KASPEROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

History of Education and Childrens Literature, 2013, 1971-1093

Další údaje

Jazyk

něnčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/46747885:24510/13:#0001020

Organizace

Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář

UT WoS

318900600010

Klíčová slova anglicky

National emancipation, professional emancipation, the Habsburg monarchy, the professionalization of the teaching profession, teachers' congress, teacher associations, teacher journals, 19th century
Změněno: 10. 3. 2015 13:50, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Die Studie analysiert die Hauptstromungen in der Diskussion der tschechischen Lehrerschaft betreffend die Fragen ihrer nationalen und profesionnlen Lehrerschaft. Die Analyse beruht auf den represenatativen Zeitungen und Zeitschriften der tschechischen Lehrerschft in der betreffenden Zeitperiode - letzten Drittels des 19. Jhrs. Im Vordergrund steht die Analyse von den Lehrervereinsaktivitaeten, den Lehrerversammlungszielen und den Lehrervereinsprogrammen.

Anglicky

The article analyzes the issues of professional and national emancipation of the Czech teachers in the context of the process of national emancipation of nations in Habsburg monarchy and in the context of the dynamics of professionalization of the teaching profession in the last 19th century. Some representative teaching journals are selected to be analyzed. In the foreground there is the reconstruction of dominant national professional discourses by the Czech teachers in a given period - with regard to their social activities and regular teachers' congress.