M 2013

Aspekty profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě – historické a systematické otázky

DYMOKURSKÝ, Oto; Tomáš KASPER a Dana KASPEROVÁ

Základní údaje

Originální název

Aspekty profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě – historické a systematické otázky

Název česky

Aspekty profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě – historické a systematické otázky

Název anglicky

Aspects of teacher education professionalization in Central and Southeastern Europe – historic and systemic topics

Autoři

DYMOKURSKÝ, Oto (203 Česká republika, domácí); Tomáš KASPER (203 Česká republika, domácí) a Dana KASPEROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Uspořádání konference

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/46747885:24510/13:#0001009

Organizace

Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář

Klíčová slova anglicky

19th century
Změněno: 10. 3. 2015 13:50, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Mezinárodní konference k otázce dějin, výchovy a vzdělávání, již čtvrtá v pořadí, se snažila podat plastický obraz o podmínkách a danostech vývoje učitelského vzdělávání v zemích střední a jihovýchodní Evropy od počátků moderního učitelského vzdělávání, které se vyznačovaly nahodilostí či absencí systému, až po postupné zavádění a realizaci systematické reformy učitelského vzdělávání. Pozornost byla věnována období poslední třetiny 18. století (zejména období po roce 1774) až do konce 19. století (zejména časovému prostoru do milníku rakouského školství, jímž byl rok 1869). Pozornost se přitom soustředila na reformu učitelského vzdělávání tzv. obecných či národních škol. Konference se snažila zodpovědět otázky, zdali dané reformy byly na všech územích zaváděny státem, jeho správní mocí rovněž naplňovány a kontrolovány, či jaké jiné procesy můžeme v dané problematice zaznamenat. Je zřejmé, že v rámci tak rozlehlého, politicky a kulturně odlišného geografického prostoru jsme konfrontováni s velmi rozličnými schématy zavádění učitelského vzdělávání. V jistých regionech se jedná o systematickou a státem kontrolovanou reformu (území habsburské monarchie), v jiných regionech jsme svědky procesů a aktivit, jejichž význam je dán angažovaností a rozhledem jednotlivých vůdčích osobností a aktérů reformy. Na jejich osobním nasazení se zakládají reformní kroky v oblasti učitelského vzdělání a s oslabením jejich pozice rovněž ztrácejí dané reformní návrhy na síle a významu.

Anglicky

The fourth international conference dealing with history and eductaion aimed to provide a vivid picture of the conditions and facts of the development of teacher education in the countries of Central and Southeastern Europe from the beginning of modern teacher education, which was distinguished by its randomness or the absence of a system, to gradual introduction and implementation of a systematic reform of teacher education. Attention was paid to the period of the last third of the 18th century (mainly the period after 1774) till the end of the 19th century (mainly to the period up to the milestone of Austrian school system: the year 1869). Attention was devoted to reforms of teacher education of so called general or national schools. The conference attempted to answer questions whether the given reforms were introduced by the state in all areas and by its administration powers also implemented and checked, or what processes can be noticed in the given topic. It is obvious that within such a vast, politically and culturally diverse geographical area, we are confronted with very different schemes of teacher education implementation. In certain regions reforms are systematic and checked by the state (in the Habsburg Monarchy), in other regions we witness processes and activities the importance of which depends on enthusiasm and knowledge of individual leading personalities and reform organizers. This personal enthusiasm determined reform steps in the area of teacher education and the weakening of their position also weakened the strength and importance of their reform suggestions.