D 2013

Aktuální přístupy k hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku

RUBÍN, Lukáš; Aleš SUCHOMEL and Jaroslav KUPR

Basic information

Original name

Aktuální přístupy k hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku

Name in Czech

Aktuální přístupy k hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku

Name (in English)

Current approaches to the evaluation of physical fitness in school-aged children

Authors

RUBÍN, Lukáš (203 Czech Republic); Aleš SUCHOMEL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jaroslav KUPR (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Ostrava, Pedagogická kinantropologie, p. 96-104, 9 pp. 2013

Publisher

Ostravská univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

Sport and leisure time activities

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/46747885:24510/13:#0000970

Organization

Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository

ISBN

978-80-263-0505-7

Keywords in English

health.
Changed: 10/3/2015 13:50, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

ORIG EN

V originále

Optimální úroveň tělesné zdatnosti u dívek a chlapců školního věku je považována za důležitý činitel působící preventivně proti civilizačním chorobám, které jsou výsledkem nezdravého životního stylu. Hodnocení tělesné zdatnosti ve školních podmínkách je objektivně možné pouze prostřednictvím standardizovaných terénních testů, které se sdružují nejčastěji do tzv. testových baterií. Za posledních několik desetiletí se významně zrychlil vývoj v koncepci tělesné zdatnosti, důkazem bylo vytvoření velkého množství nových testových baterií. Cílem práce je uvést stručný přehled vybraných testových baterií, které lze v současné době použít u naší populace školních dětí a charakterizovat základní změny ve vývoji koncepce tělesné zdatnosti. Aktuálně nejvíce rozšířenými testovými bateriemi jsou na našem území EUROFIT, FITNESSGRAM, INDARES, OVOV a UNIFITTEST. Koncepce hodnocení tělesné zdatnosti u populace školních dětí zaznamenala v posledním čtvrtstoletí významný posun ve svém celkovém pojetí od výkonnostně ke zdravotně orientované zdatnosti, ke vztahovému hodnocení tělesné zdatnosti a pohybové aktivity, k redukci a zjednodušení položek v testových bateriích, k použití zdravotně orientovaných standardů, k pozitivní zpětné vazbě a k možnosti sebehodnocení jedince. Předložený článek má přispět k zařazování hodnocení tělesné zdatnosti do komplexního tělovýchovného programu a také umožnit učitelům tělesné výchovy k rozhodnutí pro vybrání vhodné testové baterie na základě školních podmínek.

In English

The optimal level of physical fitness in boys and girls of school age is considered as an important factor in the prevention of non-communicable diseases resulting from the unhealthy lifestyle. The evaluation of physical fitness in children at schools is objectively possible only by using available field methods (standardized test batteries). In recent years, numerous of different test batteries assessing physical fitness have been designed. The aim of the work is to compare the selected test batteries assessing physical fitness in school-aged children in the Czech Republic and characterize the development of physical fitness concept. EUROFIT, FITNESSGRAM, INDARES, OVOV and UNIFITTEST are currently the most widely used test batteries in this country. Generally, the concepts of test batteries used in the last quarter century in the Czech Republic has mostly registered a significant progress in its overall approach from the performance-related to the health-related fitness. Other advances are made in reduction and simplification of the test items, relational evaluation of physical fitness and physical activity, application of the criterion-referenced standards for positive feedback and possibility of self-assessment. The presented study promotes the practical implementation of physical fitness testing to the complex physical education program and also enables physical education teachers to make the decision for selecting the appropriate test battery based on their individual requirements (e.g., time and equipment).
Displayed: 5/7/2025 00:50